طرز تهیه کلوچه شور

طرز تهیه کلوچه شور , دستور پخت کلوچه شور افغانی

کلوچه شور یکی از انواع کلوچه‌های خوشمزه و لذیذ است که بافتی سبک و نرم دارد و خیلی راحت و سریع درست می‌شود، این کلوچه خوش طعم با روش‌های مختلف و مواد متنوعی درست می‌شود و برای پذیرایی در سفره‌های افطار بسیار مناسب است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلوچه شور در ادامه با سایت آموزشی نکته‌چی همراه باشید.

مواد لازم برای کلوچه
کره۲۵۰ گرم
زرده تخم مرغ۲ عدد
سرکه۱ قاشق غذا خوری
شکر۱ قاشق غذا خوری
نمک۱ قاشق مربا خوری
شویدیک دسته
بکینگ پودر۱۰ گرم
آردتقریبا ۳ لیوان
مواد لازم برای رویه
سفیده تخم مرغ۲ عدد
کنجدبه مقدار لازم

طرز تهیه کلوچه شور

مرحله اول

ابتدا کره را که به دمای محیط رسیده و نرم شده است در ظرفی بریزید و سپس شکر را به آن اضافه کنید و با قاشق یا همزن دستی هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و بعد نمک را به ترکیب اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط یکدست و صاف شود.

مرحله دوم

سپس تخم مرغ‌ها را در یک ظرف دیگر بشکنید و زرده آن‌ها را جدا کنید و بعد زرده‌ها را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا از لختگی خارج شوند و کاملا با هم مخلوط شوند، سپس سرکه را روی مواد بریزید و هم بزنید تا بافت یکدستی تشکیل شود.

مرحله سوم

بعد بکینگ پودر را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند، سپس آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا سبک و یکدست شود و بعد کم‌کم به مواد اضافه کنید و با هم مخلوط کنید سپس مخلوط را با دست ورز دهید تا خمیر جمع شود.

مرحله چهارم

وقتی خمیر نرم و یکدست شد سپس شوید را که از قبل تمیز شسته‌اید و خشک شده را ریز خرد کنید و به خمیر اضافه کنید و ورز دهید تا کاملا با هم ترکیب شوند و بافت یکدستی تشکیل شود، سپس خمیر را کنار بگذارید تا کمی استراحت کند.

مرحله پنجم

بعد خمیر را بین دو کاغذ روغنی قرار دهید و با دست آن را باز کنید ولی خمیر را خیلی نازک نکنید، سپس اطراف خمیر را با کاتر ببرید و به شکل مستطیل درآورید، بعد سفیده‌ تخم مرغ را در ظرفی بریزید و با چنگال بزنید تا از لختگی خارج شود.

مرحله ششم

سپس سفیده را با فرچه روی سطح خمیر بمالید و بعد روی آن کنجد بپاشید به طوری که همه قسمت‌های خمیر را بپوشاند، سپس خمیر را در اندازه‌‌های کوچک به شکل مستطیل‌های هم اندازه برش دهید تا در آخر کلوچه‌ها ظاهر زیباتری داشته باشند.

مرحله هفتم

بعد کف سینی فر را با کره یا روغن مایع چرب کنید و یا کاغذ روغنی کف سینی قرار دهید و بعد برش‌های خمیر را با فاصله در سینی بچینید و بعد در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

مرحله هشتم

به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا کلوچه‌ها بپزند و روی آن‌ها برشته و طلایی رنگ شود، سپس سینی را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا سرد شود و بعد کلوچه‌ها را از کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف دیگری قرار دهید.

مرحله نهم

بعد روی کلوچه‌ها، به دلخواه و سلیقه خودتان مقداری شکلات ذوب شده یا عسل رقیق شده بریزید و با پودر پسته، پودر نارگیل، خلال بادام، و خرده‌های گردو و مغز فندق خرد شده تزئین کنید و سپس تعدادی کلوچه شور را در یک ظرف مناسب بچینید.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 11 اردیبهشت 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.