طرز تهیه کلوچه ترکمنی

طرز تهیه کلوچه ترکمنی , دستور پخت شیرینی ترکمنی پیشمه

کلوچه ترکمنی یکی از انواع کیک‌های خوشمزه و لذیذ است که بافتی سبک و ترد دارد و یک میان وعده مناسب و مقوی به خصوص برای کودکان است، این کلوچه خوش طعم خیلی راحت و به روش‌های مختلف و با مواد متنوعی درست می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلوچه ترکمنی در ادامه با سایت آموزشی نکته‌چی همراه باشید.

مواد لازم کلوچه ترکمنی
تخم مرغ۱ عدد
شیر۱ لیوان
ماست شیرین۲ لیوان
شکر۲ لیوان
بکینگ پودر۴ قاشق غذا خوری
وانیل۱ قاشق مربا خوری
روغن مایع¾ لیوان
آردبه مقدار لازم

طرز تهیه کلوچه ترکمنی

مرحله اول

ابتدا تخم‌مرغ‌ را در یک ظرف بریزید و هم بزنید تا از لختگی خارج شود و کمی پف کند و حجم آن زیاد شود، سپس شکر را به آن اضافه کنید و به مدت ۳ دقیقه هم بزنید تا شکر حل شود و مخلوطی که تشکیل می‌شود کرم رنگ و کشدار و یکدست شود.

مرحله دوم

بعد وانیل را اضافه کنید و ۱ دقیقه هم بزنید تا عطر وانیل آزاد شود و سپس روغن مایع را بریزید و به اندازه‌ای هم بزنید تا با مواد مخلوط شود، سپس شیر را که به دمای محیط رسیده است به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

مرحله سوم

بعد از آن ماست را هم که از قبل به دمای محیط رسیده اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با مواد ترکیب شود و بافت یکدستی تشکیل شود، سپس یک پرتقال را تمیز بشورید و خشک کنید و با رنده ریز پوست نارنجی آن را رنده کنید و در مواد بریزید.

مرحله چهارم

بعد کمی هم بزنید تا پوست رنده شده پرتقال کاملا در مواد پخش شود و سپس با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان کمی پودر هل یا گلاب، یا ترکیبی از هر دو را به مواد اضافه کنید و کمی هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و عطر گلاب و هل در مواد پخش شود.

مرحله پنجم

سپس کمی سیاه دانه و کنجد و در صورت دلخواه یکی از آن‌ها را به مواد اضافه کنید و هم بزنید، برای خوشمزه‌تر شدن کلوچه‌ها می‌توانید به دلخواه خودتان مقداری مغز گردو یا مغز فندق را خرد کنید و روی مواد بریزید و با هم ترکیب کنید.

مرحله ششم

بعد در ظرف دیگری آرد را الک کنید تا سبک شود، سپس بکینگ پودر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند و دوباره با هم الک کنید تا بافت آرد یکدست و صاف شود، سپس آرد را کم‌کم و در چند مرحله به مواد اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله هفتم

بعد خمیر تشکیل شده را با دست کمی ورز دهید تا یکدست شود و کمی حالت چسبندگی داشته باشد، خمیر نباید زیاد سفت شود چون کلوچه‌ها خشک می‌شوند، سپس روی ظرف را با سلفون یا پارچه بپوشانید و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا استراحت کند.

مرحله هشتم

حالا روی یک سطح صاف را چرب کنید و سطح خمیر را هم چرب کنید و سپس خمیر را با دست یا وردنه پهن کنید و با چاقو یا کاتر به شکل و اندازه دلخواه برش بزنید، بعد سینی فر را با روغن یا کره چرب کنید و برش‌های خمیر را با فاصله در آن بچینید.

مرحله نهم

بعد سینی را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و دمای فر را روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و به مدت ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا کلوچه‌ها پخته شوند و اطراف آن‌ها طلایی شود، سپس از فر بیرون بیاورید و بگذارید تا خنک شوند.

مرحله دهم

وقتی کلوچه‌ها در دمای محیط کمی خنک شدند، آن‌ها را از سینی بیرون بیاورید و در ظرف مناسب بچینید و با کمی عسل یا شکلات صبحانه و پودر پسته، پودر نارگیل و خرده‌های گردو تزئین کنید و به عنوان یک میان وعده مقوی و خوش طعم همراه با چای سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 14 فروردین 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.