طرز تهیه نان برسن

طرز تهیه نان برسن دستور پخت نان برسن چیست

نان برسن یکی از انواع نان‌های فانتزی و خوشمزه است، این میان وعده مقوی و ساده بافت نرم و لطیفی دارد و برای پذیرایی و سفره‌های افطار ماه رمضان بسیار مناسب است، این نان خوش طعم و سالم و پرخاصیت خیلی راحت و سریع آماده می شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان برسن در ادامه با سایت آموزشی نکته‌چی همراه باشید.

مواد لازم نان برسن
آرد نان فانتزی۵۰۰ گرم
شکر۶۰ گرم
نمک۵ گرم
مایه خمیر فوری۱۰ تا ۱۲ گرم
شیر۱۰۰ گرم
تخم مرغ۲ عدد
زست لیمو یا وانیل۱ قاشق چای خوری
آب۴۰ تا ۶۰ گرم
کره۶۰ گرم

طرز تهیه نان برسن

مرحله اول

ابتدا آرد سفید را در یک ظرف الک کنید تا سبک و یکدست شود، سپس نمک و مایه خمیر را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و بعد شکر و مقداری وانیل را هم روی مواد بریزید و هم بزنید تا ترکیب یکدست و صاف شود.

مرحله دوم

سپس تخم مرغ‌ها را روی مواد بریزید و هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند و کاملا با آرد مخلوط شوند و بعد شیر را اضافه کنید و با دست ورز دهید تا شیر به خورد آرد برود و سپس آب را کم‌کم روی ترکیب آرد بریزید و با دست ورز دهید.

مرحله سوم

بعد کره را که از قبل در دمای محیط قرار داده‌اید و نرم شده است روی مواد آردی بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه با دست ورز دهید تا کره کاملا به خورد آرد رود و خمیر نرم و لطیفی تشکیل شود که به دست نمی‌چسبد و بافت یکدست و صافی دارد.

مرحله چهارم

سپس خمیر را داخل یک ظرف قرار دهید و روی آن را با سلفون یا پارچه بپوشانید و در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید تا به مدت ۴۵ دقیقه استراحت کند و عمل بیاید، بعد از این مدت خمیر را که کمی پف کرده به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید.

مرحله پنجم

بعد هر قسمت خمیر را با دست کمی ورز دهید و به شکل گرد در بیاورید و کنار بگذارید و سپس روی آن‌ها را ابتدا با یک پلاستیک بپوشانید و بعد روی پلاستیک یک پارچه بیاندازید و اجازه دهید تا به مدت ۶۰ تا ۷۰ دقیقه دیگر خمیرها استراحت کنند.

مرحله ششم

بعد از این مدت روی خمیر‌ها را بردارید و هر قسمت را کمی ورز دهید روی سطح صاف با دست پهن کنید و سپس در یک ظرف کوچک یک تخم مرغ را بریزید و هم بزنید تا از لختگی خارج شود و بعد کمی وانیل به آن اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله هفتم

وقتی عطر وانیل پخش شد، مخلوط تخم مرغ‌ را با فرچه روی خمیرها رومال کنید و بعد چند تکه‌ کوچک کره را در اطراف و داخل هر خمیر فرو کنید و سپس در کف سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید و خمیرها را با فاصله در سینی فر بچینید.

مرحله هشتم

بعد سینی را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید، سپس دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و به مدت تقریبا ۱۵ تا ۱۸ دقیقه اجازه دهید تا خمیرها بپزند و سطح آن‌ها طلایی رنگ شود و بعد سینی را از فر خارج کنید.

مرحله نهم

سپس سینی را در دمای محیط قرار دهید تا نان‌ها خنک شوند و بعد از کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف دیگری بچینید و بعد به دلخواه خودتان با عسل رقیق شده یا شکلات ذوب شده روی نا‌ن‌ها را رومال کنید و با خرده‌های گردو یا کنجد تزئین کنید. در آخر چند نان برسن را در ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک میان وعده مناسب و ساده و مقوی همراه با چای سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 22 اردیبهشت 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.