طرز تهیه نان شیرین افغانی

طرز تهیه نان شیرین افغانی , دستور پخت نان روغنی شیرین افغانی

نان شیرین افغانی یکی از انواع نان‌های خوشمزه و فانتزی است که به کلوچه ناشتا هم معروف است، این شیرینی خوش عطر و طعم بافت نرم و سبکی دارد و برای سفره‌های افطار در ماه رمضان بسیار مناسب و شیک است و خیلی راحت درست می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان شیرین افغانی در ادامه با سایت آموزشی نکته‌چی همراه باشید.

مواد لازم برای خمیر
آب ولرم۱۰۰ گرم
مایه خمیر۸ گرم
شکر۱۰۰ گرم و یک قاشق سوپ خوری
تخم مرغ۱ عدد
اسانس هل _ پودر هل۲ یا ۳ قطره_ یا ۲/۱ قاشق چای خوری
روغن مایع۵۰ گرم
آرد نان فانتزی۵۰۰ گرم
نمک۴/۱ قاشق چای خوری
شیر۱۰۰ گرم
مواد لازم برای شربت بار
شکر۲ پیمانه
آب۱ پیمانه
گلوکز۲ قاشق غذا خوری
جوهر لیمو۸/۱ قاشق چای خوری
زعفرانبه مقدار دلخواه

طرز تهیه نان شیرین افغانی

ابتدا در یک ظرف مقداری آب ولرم بریزید و بعد مایه خمیر را به آن اضافه کنید و هم بزنید، تا با هم ترکیب شوند، سپس ۱ قاشق شکر را هم بریزید و با هم مخلوط کنید و بعد روی ظرف را بپوشانید و کنار بگذارید و چند دقیقه زمان دهید تا مایه خمیر عمل بیاید.

سپس در یک ظرف تخم مرغ را بریزید و بعد اسانس هل، شکر و روغن مایع را اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا عطر هل پخش شود، سپس آرد را که از قبل الک کرده‌اید و بافت آن سبک و یکدست شده است به همراه نمک به مواد اضافه کنید و هم بزنید.

بعد مایه خمیر عمل آمده را روی مواد بریزید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند سپس به وسیله دستگاه یا با دست خمیر را ورز دهید و کم‌کم شیر را اضافه کنید و ورز دهید تا خمیر جمع شود، شیر را یکجا نریزید چون ممکن است خمیر شل یا سفت شود.

وقتی خمیر تشکیل شده نرم و لطیف شد و به دست نچسبید، خمیر را کمی با دست ورز دهید تا یکدست شود و بعد آن را داخل یک ظرف قرار دهید و روی آن را با پلاستیک بپوشانید و به مدت ۱ ساعت اجازه دهید تا خمیر در دمای محیط استراحت کند.

بعد از این زمان دوباره خمیر را کمی ورز دهید و به ۱۰ قسمت مساوی تقسیم کنید و هر قسمت را با دست فرم دهید و گرد کنید، سپس روی چانه‌ها را با پارچه بپوشانید و هر چانه را با دست ورز دهید سپس روی سطح صاف کمی آرد بپاشید.

بعد چانه خمیر را روی سطح قرار دهید و با وردنه پهن و باز کنید و به شکل دایره درآورید، سپس با توجه به سلیقه خودتان طراحی کنید و با یک قالب گرد وسط خمیر را طرح دهید و با چنگال یا لبه لیوان اطراف دایره وسط را با خطوط مورب شکل دهید.

سپس کف سینی فر کاغذ روغنی یا ورق نسوز قرار دهید و خمیرها را با فاصله در آن بچینید و بعد با پلاستیک فریزر روی خمیرها را بپوشانید و به مدت نیم ساعت در دمای محیط اجازه دهید تا خمیرها استراحت کنند سپس پلاستیک فریزر را بردارید.

بعد خمیرها را با آب رومال کنید و سپس با تخم خرفه تزئین کنید و بعد سینی را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و دمای آن را روی ۱۹۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه اجازه دهید تا خمیرها خوب بپزند.

بعد از این‌ که شیرینی‌ها خوب پختند و سطح آن‌ها طلایی رنگ شد آن‌ها را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا خنک شوند و بعد از سرد شدن نان‌ها را به آرامی از کاغذ روغنی یا ورق نسوز جدا کنید و در ظرف دیگری قرار دهید.

سپس برای درست کردن شربت بار، در یک ظرف آب و شکر را بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا شکر حل شود، ظرف را مدام تکان دهید تا شکر قبل از این‌که آب به جوش آید حل شود چون در غیر این صورت شکرک می‌زند.

بعد از این که آب به جوش آمد گلوکز و جوهر لیمو را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید سپس زعفران را هم روی مخلوط بریزید و هم بزنید تا رنگ آن باز شود و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا روی حرارت متوسط با هم بجوشند و شربت غلیظ شود.

وقتی شربت به غلظت دلخواه رسید، از روی حرارت بردارید و در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید تا خنک شود سپس شیرینی‌ها را با عسل رقیق شده یا شربت بار خنک رومال کنید و با مقداری پودر پسته یا خرده‌های مغز گردو تزئین کنید. در آخر تعدادی نان شیرین افغانی را در ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک میان وعده مناسب و خوش عطر و طعم همراه با چای سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 28 فروردین 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.