طرز تهیه سمنو

طرز تهیه سمنو شیرازی طرز تهیه سمنو حرفه ای طرز تهیه سمنو رزا منتظمی طرز تهیه سمنو با جوانه گندم طرز تهیه سمنو با بادام طرز تهیه سمنو آسان طرز تهیه سمنو عمه لیلا طرز تهیه سمنو فوری

سمنو یکی از انواع دسرهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که معمولا آنرا برای سفره هفت سین درست می کنند، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سمنو در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم سمنو
گندم با پوست۱ لیوان
آرد نان سنگک۴ لیوان
آب جوش۲ لیوان
آب ولرم۴ لیوان

طرز تهیه سمنو

مرحله اول

برای تهیه سمنو به روش خانگی در ابتدای کار گندم با پوست را شسته و درون یک کاسه حاوی آب به دمای محیط رسیده می ریزیم. توجه داشته باشید گندم های شکسته را جدا کنید که باعث بو گرفتن باقی گندم ها نشود.

مرحله دوم

در این مرحله اجازه می دهیم گندم به مدت ۲ تا ۳ روز درون آب در یک جای خنک و کم نور بماند تا خیس بخورد و جوانه سفید بزند. در ادامه در طی این مدت آب درون کاسه را روزی ۲ تا ۳ مرتبه تعویض می کنیم تا گندم بو نگیرد.

مرحله سوم

پس از گذشت این زمان گندم را آبکش کرده روی یک پارچه نخی مرطوب می ریزیم، سپس روی گندم را با پارچه مرطوب می پوشانیم و اجازه می دهیم به مدت ۲ روز در این حالت بماند تا جوانه گندم ها به ۲ سانتی متر برسند.

مرحله چهارم

توجه داشته باشید پارچه روی گندم همواره مرطوب باشد در غیر این صورت گندم کپک می زند. پس از گذشت ۲ روز زمانی که ساقه گندم ها نقره ای بود، آنها را درون آبکش قرار داده و روی آنها آب فراوان می ریزیم.

مرحله پنجم

حالا روی گندم ها را با پارچه مرطوب می پوشانیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۲ روز در یک جای خنک و کم نور استراحت کنند تا ساقه نقره ای آنها از آبکش خارج شود. در صورتی که ساقه گندم ها سبز شود سمنو تلخ می شود.

مرحله ششم

در ادامه روزی ۲ تا ۳ مرتبه به جوانه گندم ها آب فراوان اضافه کرده، سپس دستمال روی آنها را همواره مرطوب نگه می داریم. پس از گذشت این زمان جوانه گندم ها را از آبکش خارج کرده و به روش ریش ریش از هم جدا می کنیم و به خوبی می شوییم.

مرحله هفتم

حالا جوانه گندم را به همراه آب جوش درون غذاساز یا میکسر می ریزیم، سپس به خوبی میکس می کنیم تا عصاره جوانه های گندم خارج شود. در ادامه پوره جوانه گندم را درون آبکش می ریزیم و به خوبی فشار می دهیم تا عصاره آن جدا شود.

مرحله هشتم

در این مرحله عصاره جوانه گندم را از صافی رد می کنیم تا کاملا یکدست شود. حالا یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه می دهیم تابه به خوبی گرم شود، سپس آرد را به تابه اضافه کرده و به مدت ۱۵ دقیقه تفت می دهیم.

مرحله نهم

پس از گذشت این مدت، زمانی که بوی خامی آرد از بین رفت، آرد را الک کرده و مجددا به تابه بر می گردانیم. در ادامه عصاره جوانه گندم را به تدریج به تابه اضافه کرده و به صورت مداوم هم می زنیم تا گلوله های آرد کاملا باز شود.

مرحله دهم

حالا حرارت را زیاد می کنیم و آب ولرم را به تابه اضافه کرده، سپس به صورت مداوم و بدون وقفه هم می زنیم تا مخلوط جوانه گندم جوش بیاید. زمانی که مایه درون تابه جوش آمد حرارت را ملایم کرده و هر ۱۰ دقیقه یکبار هم می زنیم تا سمنو تیره شود.

مرحله یازدهم

حالا اجازه می دهیم سمنو به مدت ۴ ساعت بپزد تا کمی به غلظت فرنی نزدیک شود. در طی این مدت هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یکبار سمنو را مخلوط می کنیم تا ته نگیرد. در ادامه مدام تابه را دورگیری می کنیم تا سمنو خشک نشود.

مرحله دوازدهم

پس از گذشت ۴ ساعت روی حرارت ملایم شعله پخش کن گذاشته و تابه را روی آن قرار می دهیم. در ادامه درب تابه را با دم کنی پوشانده و روی آن قرار داده، سپس اجازه می دهیم سمنو به مدت ۱ تا ۲ ساعت دم بکشد.

مرحله سیزدهم

پس از گذشت این زمان سمنو را مخلوط می کنیم، سپس زمانی که سمنو به غلظت فرنی رسید تابه را از روی حرارت بر می داریم. توجه داشته باشید سمنو پس از خنک شدن غلیظ تر و کش دار می شود. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 28 مهر 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.