طرز تهیه شامی کباب لرستانی

طرز تهیه شامی کباب لرستانی

«شامی کباب»، یکی از غذاهای بی‌نظیر است که در مناطق مختلف ایران با دستورهای متفاوتی پخته می‌شود. امروز در «سایت نکته چی» می‌خواهیم شما را با طرز تهیه شامی کباب لرستانی، یکی از خوشمزه‌ترین و منحصربه‌فردترین انواع شامی کباب، آشنا کنیم.

برای طرز تهیه شامی کباب لرستانی، ابتدا تمامی مواد به جز رب انار با گوشت چرخ کرده مخلوط و خوب ورز داده می‌شوند. سپس، از مخلوط به دست آمده، کباب‌ها را به شکل دلخواه فرم داده و در یک تابه، با کمی روغن، از هر دو طرف سرخ می‌کنیم. در همان تابه، پیاز رنده شده تفت داده شده و پس از نرم شدن، پودر گردو، رب انار، نمک، و کمی آب اضافه می‌شود. به محض جوش آمدن، شامی‌ها به مخلوط اضافه شده و برای یک ساعت با حرارت ملایم پخته می‌شوند تا جا بیفتند.

مواد لازممقدار
پیاز۲ عدد
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
رب انار ملس۳ قاشق غذاخوری
گردو خرد شده۱۰ عدد
سبزی معطر (ریحان، مرزه، ترخون، جعفری) خشک۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه، فلفل سیاه و نمکبه مقدار کافی

طرز تهیه شامی کباب لرستانی

مرحله ۱: آماده‌سازی مواد اولیه

ابتدا ۱ عدد پیاز را رنده کرده و کنار بگذارید، سپس گوشت چرخ کرده را در یک کاسه بزرگ قرار دهید. سبزی‌های معطر خشک شده را نیز آماده و به همراه گردوهای خرد شده، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک به گوشت اضافه کنید.

مرحله ۲: ورز دادن مواد

پس از اضافه کردن تمام مواد به جز رب انار به گوشت چرخ کرده، شروع به ورز دادن کنید تا مخلوطی یکدست به دست آید. این کار باعث می‌شود تا طعم مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

مرحله ۳: شکل دادن به شامی‌ها

پس از ورز دادن کافی، از مخلوط گوشت به اندازه‌های دلخواه برداشته و آن‌ها را به شکل دلخواه خود درآورید. می‌توانید آن‌ها را به شکل گرد یا بیضی درآورید تا در پایان ظاهری زیبا و یکنواخت داشته باشند.

مرحله ۴: سرخ کردن شامی‌ها

در یک تابه گود، مقداری روغن ریخته و آن را روی حرارت متوسط گرم کنید، سپس شامی‌های آماده شده را در تابه قرار دهید و از هر دو طرف تا زمانی که به رنگ طلایی تغییر رنگ دهند، سرخ کنید.

مرحله ۵: تفت دادن پیاز

پس از سرخ کردن شامی‌ها، آن‌ها را از تابه خارج کرده و در همان تابه، پیاز باقی مانده را رنده کرده و اضافه کنید. پیاز را تفت دهید تا نرم و شفاف شوند.

مرحله ۶: اضافه کردن گردو و رب انار

پس از اینکه پیاز نرم شد، پودر گردو را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر گردوها بلند شود، سپس رب انار و نمک را به همراه مقداری آب (به اندازه‌ای که شامی‌ها را بپوشاند) اضافه کنید.

مرحله ۷: اضافه کردن شامی‌ها به سس

هنگامی که سس شروع به جوشیدن کرد، شامی‌های سرخ شده را به تابه بازگردانید. مطمئن شوید که شامی‌ها به خوبی در سس قرار گرفته‌اند.

مرحله ۸: پختن شامی‌ها

پس از اضافه کردن شامی‌ها به سس، حرارت را کم کنید تا مواد با شعله ملایم پخته شوند. اجازه دهید شامی‌ها به مدت ۱ ساعت در سس بپزند تا طعم‌ها به خوبی به هم متصل شوند و شامی‌ها به طور کامل جا بیفتند.

مرحله ۹: آماده سازی برای سرو

پس از اینکه شامی‌ها به خوبی پخته و جا افتادند، آن‌ها را از تابه خارج کرده و در ظرف مورد نظر بچینید. سس باقی‌مانده در تابه را نیز روی شامی‌ها بریزید تا طعم آن‌ها را غنی‌تر کند.

مرحله ۱۰: سرو کردن

شامی کباب لرستانی شما حالا آماده سرو است. این غذا را می‌توانید همراه با برنج سفید یا نان تازه سرو کنید و از طعم بی‌نظیر و اصیل آن لذت ببرید.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 22 اسفند 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.