طرز تهیه شیرینی کلمپه

طرز تهیه کلمپه برنجی کرمان طرز تهیه کلمپه چهارگوش طرز تهیه کلمپه کرمانی بدون فر طرز تهیه کلمپه بدون ماست طرز تهیه کلمپه رفسنجان طرز تهیه کلمپه با ارد نخودچی طرز تهیه کلمپه با شیر طرز تهیه کلمپه با تصویر

شیرینی کلمپه یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و سنتی کشورمان است که اصالت آن به کشور کرمان تعلق دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی کلمپه در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم خمیر شیرینی کلمپه
روغن جامد۱۰۰ گرم
ماست شیرین¼ پیمانه
آب ولرم¼ پیمانه
زرده تخم مرغ۱ عدد کوچک
گلاب۲ قاشق غذاخوری
آرد برنج۱ قاشق غذاخوری
آرد شیرینی پزی۲ پیمانه
نمک۱ پنس
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
مواد لازم میانی شیرینی
خرما۱۵۰ گرم
گلاب۱ قاشق غذاخوری
پودر هل½ قاشق چایخوری
پودر گردو½ پیمانه
جوزهندی، پودر دارچین و پودر میخکبه مقدار کافی

طرز تهیه شیرینی کلمپه

مرحله اول

برای تهیه شیرینی کلمپه خوشمزه در ابتدای کار خمیر شیرینی را آماده می کنیم، برای این منظور ماست را به همراه روغن مایع، زرده تخم مرغ، آب ولرم و گلاب درون یک کاسه مناسب ریخته و به خوبی هم می زنیم تا مواد ترکیب شوند.

مرحله دوم

حالا آرد قنادی، آرد برنج و نمک را درون الک ریخته و ۳ مرتبه الک می کنیم، سپس به تدریج به کاسه اضافه کرده و ورز می دهیم تا خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شود. در ادامه خمیر را درون کیسه فریزر قرار می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله اجازه می دهیم خمیر به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال استراحت کند. در همین حین به سراغ درست کردن مواد میانی می رویم، برای این منظور پوست و هسته خرماها را جدا کرده و درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله چهارم

حالا خرماها را با پشت چنگال به خوبی له و پوره می کنیم، سپس گلاب را به همراه پودر هل و پودر گردو به کاسه اضافه کرده و مخلوط می کنیم. در ادامه مقداری جوزهندی، پودر دارچین و پودر میخک به کاسه می افزاییم.

مرحله پنجم

در این مرحله مواد میانی را با دست چرب به خوبی ورز می دهیم تا مواد کاملا ترکیب و یکدست شوند. پس از گذشت ۳۰ دقیقه فر را با حرارت ۱۶۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس روی سطح کار را آرد پاشی می کنیم.

مرحله ششم

حالا خمیر را از یخچال خارج کرده و روی سطح کار قرار می دهیم، سپس با وردنه به ضخامت ۲ تا ۳ میل باز کرده و با کاتر گرد قالب می زنیم. در ادامه درون سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس مقداری از مواد میانی درون خمیرها می ریزیم.

مرحله هفتم

در این مرحله روی مواد میانی را با یک لایه خمیر دیگر می پوشانیم، سپس مهر دلخواه را به آرد آغشته کرده و روی خمیر را مهر می کنیم. حالا لبه های اضافی خمیر را جمع کرده و درون سینی فر با حفظ فاصله قرار می دهیم.

محله هشتم

حالا سینی را طبقه وسط فر گذاشته و اجازه می دهیم شیرینی ها به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا پخته شوند. پس از گذشت این زمان سینی را از فر خارج کرده و پس از خنک شدن به همراه چای زعفرانی سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 4 مرداد 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.