طرز تهیه شیرینی نان خرمایی

طرز تهیه نان خرمایی ساده بدون فر طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی بدون فر طرز تهیه شیرینی خرمایی ساده فیلم طرز تهیه شیرینی خرمایی طرز تهیه نان خرمایی لقمه ای طرز تهیه نان خرمایی با روغن مایع طرز تهیه نان خرمایی با خمیر نانوایی طرز تهیه نان خرمایی بزرگ

شیرینی نان خرمایی یکی از انواع شیرینی ها ساده و خوشمزه ایرانی است که به عنوان سوغاتی برخی شهرهای کشورمان شناخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی نان خرمایی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم شیرینی نان خرمایی
شیر۱ لیوان ۲ بند انگشت سرخالی
کره۷۰ گرم
تخم مرغ۲ عدد
شکر۴ قاشق غذاخوری
خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
آردحدود ۴ لیوان
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
وانیل۱ قاشق چایخوری
مواد میانی شیرینی
خرمای بدون هسته و پوست۲۰ عدد
مغز گردو½ پیمانه
دارچین۱ قاشق چایخوری
مواد رومال شیرینی
شیر۲ قاشق غذاخوری
کنجد۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی نان خرمایی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی نان خرمایی ابتدا خمیر مایه فوری را به همراه ۱ قاشق غذاخوری از شکر و شیر ولرم داخل یک کاسه کوچک با هم ترکیب می کنیم، سپس درب کاسه را می پوشانیم و آنرا به مدت ۱۰ دقیقه کنار می گذاریم.

مرحله دوم

در این مرحله باقیمانده شکر را به همراه ۱ تخم مرغ کامل و ۱ سفیده تخم مرغ داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس مواد را مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند. در ادامه مایه خمیر عمل آمده را به کاسه اضافه می کنیم و کمی مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

حالا زعفران دم کرده را به همراه وانیل و کره هم دمای محیط به کاسه اضافه می کنیم، سپس مواد را مجددا ترکیب می کنیم تا با هم یکدست شوند. در ادامه آرد را به صورت کنترل شده روی مواد درون کاسه الک می کنیم.

مرحله چهارم

حین اضافه کردن آرد مواد را با قاشق یا لیسک مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود. توجه داشته باشید که زمانی که دیگر خمیر به دست نچسبید، اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم و خمیر را حدود ۱۰ دقیقه ورز می دهیم تا یکدست شود.

مرحله پنجم

در این مرحله یک کاسه بزرگ را با روغن چرب می کنیم، سپس خمیر را چونه می پگیریم و درون کاسه قرار می دهیم. در ادامه روی درب کاسه را با سلفون و یک پارچه ضخیم می پوشانیم و آنرا به مدت یک ساعت در فضای آشپزخانه استراحت می دهیم.

مرحله ششم

پس از اینکه خمیر استراحت کرد، هوای اضافی آنرا درون کاسه می گیریم، سپس خمیر را به سطح کار آرد پاشی شده منتقل می کنیم. حالا به اندازه یک نارنگی از خمیر بر می داریم و آنرا با دست باز می کنیم، سپس مقداری از مواد میانی در وسط خمیر قرار می دهیم.

مرحله هفتم

در این مرحله خمیر را مجددا جمع می کنیم تا مواد در وسط آن قرار بگیرند. حالا با کف دست خمیر را کمی باز می کنیم و کناره های خمیر را با قیچی برش می زنیم تا خمیر شبیه گل شود. در ادامه سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم.

مرحله هشتم

در این مرحله خمیرهای آماده شده را به ترتیب درون سینی فر می چینیم. در ادامه روی خمیرها را با پارچه نمدار می پوشانیم، سپس فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا به طور کامل گرم شود.

مرحله نهم

پس از گذشت ۱۵ دقیقه، زرده تخم مرغ باقیمانده را با شیر مخلوط می کنیم، سپس روی خمیرها را رومال می کنیم و در صورت تمایل مقداری کنجد نیز روی خمیرها می پاشیم. در ادامه سینی را در طبقه وسط فر قرار می دهیم.

مرحله دهم

برای پخت کامل شیرینی ها حدود ۳۰ تا ۳۵ دقیقه زمان نیاز است. پس از اینکه شیرینی ها به طور کامل پختند، آنها را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم خنک شوند. در نهایت شیرینی ها را درون ظرف دلخواه می چینیم و سرو می کنیم.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 25 مهر 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.