طرز تهیه چای چورگی

طرز تهیه چای چورگی , دستور پخت چای چورگی زنجان خلخال

چای چورگی یکی از انواع شیرینی های ساده و خوشمزه کشورمان است که با دستورهای متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه چای چورگی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم چای چورگی
تخم مرغ۲ عدد
شکر۱ لیوان + ۲ قاشق غذاخوری
شیر½ لیوان
روغن مایع½ لیوان
آرد سفید۴ لیوان
بکینگ پودر۱ قاشق چایخوری
خمیر مایه فوری۱ قاشق چایخوری
پودر هل½ قاشق چایخوری
گلاب۲ قاشق غذاخوری
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
روغن مایع۱ قاشق غذاخوری
نمکنوک قاشق چایخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
کنجدبه مقدار کافی

طرز تهیه چای چورگی

مرحله اول

برای تهیه چای چورگی ساده در ابتدای کار تخم مرغ ها را به همراه شکر و پودر هل درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس با دور تند همزن برقی به مدت ۵ تا ۷ دقیقه هم می زنیم تا مخلوط تخم مرغ کاملا روشن و کش دار شود.

مرحله دوم

حالا روغن مایع را به مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم و در حد مخلوط شدن هم می زنیم، سپس شیر را اضافه می کنیم و به همین ترتیب در حد مخلوط شدن به مدت ۳۰ ثانیه هم می زنیم تا مخلوط تخم مرغ یکدست شود.

مرحله سوم

آرد را درون الک می ریزیم و ۳ مرتبه الک می کنیم. در ادامه آرد را کنترل شده به مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم و هم می زنیم، سپس زمانی که خمیری نرم و کمی چسبنده حاصل شد اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم.

مرحله چهارم

حالا بکینگ پودر را به خمیر اضافه می کنیم و مجددا ورز می دهیم تا بکینگ پودر به خورد خمیر برود. توجه داشته باشید بافت این خمیر باید کمی چسبنده باشد که در زمان استراحت منسجم می شود و چسبندگی اش را از دست می دهد.

مرحله پنجم

توصیه می شود از اضافی کردن بیش از حد آرد برای از بین بردن چسبندگی خمیر جلوگیری کنید. در ادامه درون یک کاسه مناسب را با مقداری روغن مایع چرب می کنیم، سپس خمیر را درون آن قرار می دهیم و روی آن را با سلفون می پوشانیم.

مرحله ششم

حالا اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱ ساعت در یک جای گرم استراحت کند تا انسجام کافی پیدا کند. لازم به ذکر است که این زمان استراحت باعث پف کردن خمیر نمی شود و فقط سبب از دست دادن چسبندگی آن می شود.

مرحله هفتم

پس از گذشت این زمان فر را با حرارت ۱۹۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود. در این فاصله خمیر را روی سطح کار قرار می دهیم، سپس چانه هایی به وزن ۹۰ تا ۱۰۰ گرمی جدا می کنیم و به شکل بیضی باریک فرم می دهیم.

مرحله هشتم

حالا خمیر را بدون آن که عرضش زیاد شود با کمک وردنه به ضخامت ۱ سانتی متر باز می کنیم. در ادامه مواد رومال را آماده می کنیم، برای این منظور زرده تخم مرغ را به همراه روغن مایع، نمک و زعفران دم کرده درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله نهم

مواد رومال را هم می زنیم تا با هم آمیخته شوند، سپس برس را به آن آغشته می کنیم و روی خمیر ها می مالیم. در ادامه برای شکیل تر شدن نان ها با چنگال روی خمیر ها خط می اندازیم، سپس مقداری کنجد به صورت پخش روی آن ها می پاشیم.

مرحله دهم

حالا سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم و خمیر ها را درون آن قرار می دهیم. در ادامه سینی را طبقه میانی فر قرار می دهیم و اجازه خمیرها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا پخته شوند. پس از گذشت این زمان گریل را روشن می کنیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله اجازه می دهیم نان ها به مدت ۳ دقیقه درون فر بمانند تا روی آن ها طلایی و خوشرنگ تر شود. پس از گذشت این زمان سینی را از فر خارج کرده، سپس اجازه می دهیم کمی از دمای نان ها کاسته شود.

مرحله دوازدهم

توصیه می شود به دلیل آن که این نوع نان در معرض هوا زودتر خشک می شود زمانی که خنک شد، بلافاصله درون نایلون قرار دهید. در پایان چای چورگی را درون ظرف مورد نظرمان می چینیم و به همراه چای تازه دم سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 5 خرداد 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.