طرز تهیه فطیر

طرز تهیه فطیر اردبیل طرز تهیه فطیر ساده طرز تهیه فطیر مغزدار طرز تهیه فطیر با شیره انگور طرز تهیه فطیر در تنور گازی طرز تهیه فطیر کردستان طرز تهیه فطیر آذربایجان طرز تهیه فطیر تبریز

فطیر از نان های سنتی و خوشمزه ایرانی است که با در شهرهای مختلف کشور با دستورهای متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه فطیر در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم فطیر
آرد فانتزی۸۰۰ گرم
خمیر مایه فوری۱۳ گرم
نمک۵ گرم
شکر۵۰ گرم
آب یا شیر۴۵۰ تا ۴۷۰ گرم
شیره انگور۲۰۰ گرم
روغن مایع۱۰۰ گرم
مواد لازم رومال
تخم مرغ۱ عدد
شیر۵ قاشق غذاخوری
کنجد و سیاه دانهبه مقدار کافی

طرز تهیه فطیر

مرحله اول

برای تهیه فطیر خونگی خوشمزه ابتدای کار یک لیوان انتخاب می کنیم و خمیر مایه فوری را به همراه مقداری شکر و شیر درون لیوان می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۰ دقیقه عمل بیاید.

مرحله دوم

حالا یک کاسه بزرگ و جا دار انتخاب می کنیم، سپس آرد را ۳ مرتبه درون کاسه الک می کنیم و مابقی شکر را به همراه نمک و شیره انگور به آرد اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم. در ادامه روغن مایع را اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله آرد را مدام مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شود. در ادامه خمیر مایه عمل آمده را به مخلوط آرد اضافه می کنیم، سپس هم می زنیم. در ادامه کم کم شیر یا آب را به مخلوط آرد اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

حالا مواد را تا جایی که خمیری لطیف که به دست نچسبد حاصل شود با همزن برقی مخلوط می کنیم. در ادامه درون یک کاسه را با مقداری روغن چرب می کنیم، سپس خمیر را چونه می کنیم و درون آن قرار می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله روی کاسه را با سلفون یا پارچه تمیز می پوشانیم، سپس خمیر را در فضای آشپزخانه قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت ۳۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند تا حجیم و پف دار شود.

مرحله ششم

در این مرحله پس از گذشت این زمان بدون آن که پف خمیر را بگیریم، خمیر را به چونه های ۵۰ تا ۱۰۰ گرمی تقسیم می کنیم، سپس با دست چونه ها را گرد می کنیم و مابین دو نایلون فریزر قرار می دهیم.

مرحله هفتم

حالا چونه ها را به ترتیب روی سطح کار قرار می دهیم و با کمک وردنه شیار دار چونه ها را به شکل بیضی باز می کنیم. توجه داشته باشید اگر وردنه شیار دار نداشتید می توانید با چنگال روی خمیر ها بکشید.

مرحله هشتم

در این مرحله وقتی خمیر ها باز شدند با کمک چنگال روی آن ها را کمی سوراخ ایجاد می کنیم. در ادامه فر را روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم، سپس اجازه می دهیم فر به طور کامل گرم شود.

مرحله نهم

حالا برای درست کردن مواد رومال ابتدا درون یک کاسه مناسب یک تخم مرغ اضافه می کنیم، سپس هم می زنیم تا از لختگی خارج شود. در ادامه شیر را به تخم مرغ اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا مواد با هم ترکیب شود.

مرحله دهم

در این مرحله با برس از مواد رومال روی خمیر ها می مالیم، سپس مقداری کنجد و سیاه دانه روی مواد رومال می پاشیم. حالا روی سینی فر کاغذ روغنی قرار می دهیم، سپس خمیر ها را درون سینی فر می چینیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله سینی فر را طبقه وسط فر قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۱۰ دقیقه فتیر ها به طور بپزند. در آخر گریل را چند ثانیه روشن می کنیم و اجازه می دهیم روی فتیر ها طلایی و خوش رنگ شود.

مرحله دوازدهم

در نهایت فتیر ها را از فر خارج می کنیم، سپس لا به لای یک پارچه نخی تمیز قرار می دهیم تا علاوه بر اینکه به طور کامل خنک شوند، نرم بمانند. در پایان این فطیرهای خوشمزه را به همراه چای یا شیر داغ سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 21 آذر 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.