طرز تهیه گز آردی

طرز تهیه گز کرمانی طرز تهیه گز صنعتی طرز تهیه گز آردی خانگی بدون گلوکز طرز تهیه گز خانگی ساده طرز تهیه گز آردی با فیلم طرز تهیه گز با عسل طرز تهیه گز آردی کوکپد طرز تهیه گز آردی آپارات

گز آردی یکی از انواع شیرینی های سنتی خوشمزه و محبوب ایرانی است که به عنوان سوغاتی برخی شهرهای کشور محسوب می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه گز آردی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم گز آردی
سفیده تخم مرغ۱ عدد
گلوکز½ پیمانه
آب¼ پیمانه
گلاب¼ پیمانه
شکر½ پیمانه
مغز پسته یا بادام۱ لیوان

طرز تهیه گز آردی

مرحله اول

برای تهیه گز آردی خوشمزه ابتدا شکر را به همراه آب و گلاب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس روی حرارت متوسط قرار داده و اجازه می دهیم شکر به طور کامل حل شود. در ادامه گلوکز را به قابلمه می افزاییم.

مرحله دوم

حالا مواد را کمی هم می زنیم تا گلوکز به طور کامل ذوب شود. حالا حرارت را روی کمترین درجه قرار داده و اجازه می دهیم به طور کامل ذوب شود. توجه داشته باشید باید حرارت کم باشد تا شربت به نقطه جوش نرسد.

مرحله سوم

در این مرحله باید شربت را هر از گاهی هم می زنیم تا آب اضافی آن تبخیر شده و به قوام برسد. به قوام رسیدن شربت یعنی اینکه اگر شربت سرد را بین دو انگشت تست کنیم باید حالتی کشدار داشته باشد.

مرحله چهارم

پس از اینکه شربت به قوام رسید، آنرا روی حرارت بخار کتری یا سماور قرار می دهیم تا گرم بماند. در ادامه سفیده تخم مرغ را درون یک کاسه مناسب می ریزیم و به خوبی مخلوط می کنیم تا کاملا فرم بگیرد.

مرحله پنجم

در این مرحله ۳ قاشق از شهد را درون کاسه سفیده می ریزیم و با هم ترکیب می کنیم تا سفیده هم دمای شهد شود، سپس سفیده را به قابلمه حاوی شهد اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند.

مرحله ششم

حالا با قاشق چوبی یا لیسک ترکیب شهد و سفیده تخم مرغ را مانند هم زدن حلیم مخلوط می کنیم تا مواد سفت شوند. توجه داشته باشید که هم زدن شهد و سفیده تخم مرغ حدود یک ساعت ممکن است طول بکشد.

مرحله هفتم

نیاز نیست به صورت مداوم شهد را هر بزنیم، ولی باید کاملا مراقب باشیم، چون سفیده تخم مرغ خیلی حساس است و سریع می سوزد. پس از اینکه مایه گز به غلظت مورد نظرمان رسید، مغز های پسته را اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

پس از اضافه کردن مغز پسته، مواد را کمی هم می زنیم، سپس قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در ادامه درون یک سینی یک کیسه فریزر پهن می کنیم و کمی آرد به صورت پخش روی پلاستیک می ریزیم.

مرحله نهم

در این مرحله مایه گز را به صورت یکدست روی آرد می ریزیم، سپس مقداری آرد روی آن می ریزیم. در ادامه مایه گز را پهن می کنیم و به صورت دلخواه برش می زنیم، سپس در یخچال قرار می دهیم تا خودش را بگیرد.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 19 آبان 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.