طرز تهیه شکر پاره گردویی

طرز تهیه شکر پاره گردویی , دستور پخت شکر پاره گردویی

شکر پاره گردویی یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و معروف ترکیه‌ای است که بافتی سبک و ترد دارد و با روش‌های مختلفی درست می‌شود و برای پذیرایی بسیار مناسب و شیک است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شکر پاره گردویی در ادامه با سایت آموزشی نکته‌چی همراه باشید.

مواد لازم برای شیرینی
کره۱۵۰ گرم
ایرمیک ( آرد سمولینا)نصف پیمانه
پودر قندنصف پیمانه
تخم مرغ۲ عدد
گردوی ریز خرد شده۱ پیمانه
آرد۲ تا ۲.۵ پیمانه
وانیلنصف قاشق چایخوری
بکینگ پودر۲ و نیم قاشق چایخوری
مواد لازم برای شربت
شکر۳ پیمانه
آب۳ پیمانه
آب لیمو ترشبه مقدار دلخواه

طرز تهیه شکر پاره گردویی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی شکر پاره گردویی در ابتدا شربت را آماده کنید، برای این کار ابتدا در یک ظرف شکر را بریزید و آب را به آن اضافه کنید و هم بزنید، سپس روی حرارت متوسط قرار دهید تا مایع بجوشد.

مرحله دوم

وقتی شروع به جوشیدن کرد حرارت را کم کنید و بعد به دلخواه و با توجه به ذائقه خودتان مقداری آب لیمو ترش تازه هم به مایع اضافه کنید و هم بزنید تا عطر آن با مواد ترکیب شود.

مرحله سوم

سپس اجازه دهید تا مخلوط روی حرارت ملایم به مدت ۵ تا ۶ دقیقه دیگر بجوشد و کمی غلیظ‌‌تر شود وقتی مخلوط به غلطت دلخواه رسید آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود.

مرحله چهارم

حالا کره را در دمای محیط قرار دهید تا کمی نرم شود و سپس در ظرفی بریزید و پودر قند را به آن اضافه کنید و با همزن دستی خوب بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند.

مرحله پنجم

بعد تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و یکی از زرده‌ها را جدا کنید و کنار بگذارید تا بعد برای روی شکر پاره استفاده کنید، بعد تخم مرغ‌ها را خوب بزنید تا از حالت لختگی خارج شود.

مرحله ششم

سپس تخم‌مرغ‌ها را که کمی پف کرده‌اند به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و بافت یکدستی تشکیل شود بعد وانیل را هم اضافه کنید و هم بزنید تا عطر وانیل آزاد شود.

نکته: اگر از وانیل شکری استفاده می‌کنید یک بسته وانیل شکری معادل ۵ گرم را به مواد اضافه کنید.

مرحله هفتم

حالا ایرمیک ( آرد سمولینا) را کم‌کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند، سپس مقداری گردو را در اندازه‌های ریز خرد کنید و روی مواد بریزید و هم بزنید.

مرحله هشتم

سپس آرد را در ظرف دیگری الک کنید تا سبک شود بعد بکینگ پودر را به آرد اضافه کنید و با هم ترکیب کنید و دوباره الک کنید تا بافت آرد یکدست و صاف شود.

مرحله نهم

بعد آرد را کم‌کم و در چند مرحله به شکل کنترل شده روی مواد بریزید و با لیسک به شکل دورانی و در یک جهت هم بزنید تا خمیر نرم و یکدستی تشکیل شود و به دست نچسبد.

مرحله دهم

سپس روی ظرف را سلفون بکشید و برای یک تا دو ساعت در یخچال قرار دهید تا خمیر استراحت کند و طعم و عطر همه مواد کاملا با هم ترکیب شود و به خورد هم روند.

مرحله یازدهم

بعد کف سینی فر یا قالب را با روغن مایع یا کره چرب کنید و یا کاغذ روغنی کف آن قرار دهید و سپس مقداری از خمیر به اندازه یک گردوی بزرگ را از آن جدا کنید.

مرحله دوازدهم

سپس خمیر را با دست فرم دهید و گرد کنید و در سینی با فاصله بچینید، بعد زرده تخم مرغ را در یک ظرف بریزید و با چنگال بزنید و روی گلوله‌های خمیر بمالید.

مرحله سیزدهم

بعد یک گردو را روی هر خمیر قرار دهید و کمی فشار دهید تا کمی در خمیر فرو رود سپس سینی را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و حرارت آن را روی ۱۷۰ درجه تنظیم کنید.

مرحله چهاردهم

سپس به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه زمان دهید تا شیرینی‌ها خوب پخته شوند و سطح آن‌ها سرخ شود، اگر فر حرارت بالا و پائین دارد هر دو را همزمان روشن کنید.

مرحله پانزدهم

در صورتی که فر فقط حرارت پائین دارد بعد از پخت شیرینی‌ها ۲ تا ۳ دقیقه گریل را روشن کنید تا سطح شیرینی طلایی شود، بعد از پخت شیرینی‌ها سینی را از فر در بیاورید.

مرحله شانزدهم

شیرینی‌های شکر پاره را در دمای محیط قرار دهید تا حرارت اولیه آن‌ها کم شود و ۲ تا ۳ دقیقه بعد که هنوز شیرینی گرم است، شربت سرد را روی آن‌ها بریزید.

مرحله هفدهم

بعد از آن ۲ تا ۳ ساعت اجازه دهید تا شربت کاملا به خورد شیرینی‌ها رود و سپس شیرینی‌های شکر پاره گردویی را در ظرف مناسب بچینید و همراه با چای یا قهوه سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 13 اسفند 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.