طرز تهیه نازک پسته

طرز تهیه نازک پسته, شیرینی نازک پسته خانم صرافها , طرز تهیه شیرینی نازک تبریزی , شیرینی نان نازک قزوین خانم گل آور , کالری شیرینی نازک پسته , طرز تهیه شیرینی نازک کره ای

شیرینی نازک پسته یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ است که طرفداران زیادی دارد این شیرینی که خیلی راحت درست می‌شود برای پذیرایی و مهمانی‌ها بسیار شیک و پرطرفدار است شیرینی نازک پسته را می‌توانید به روش‌های مختلف درست کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه شیرینی نازک پسته در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای خمیرمقدار مواد
آرد نانوایی۱ کیلو گرم
تخم مرغ۴ عدد
پودر قند۱۱۰ گرم
ماست۲۰۰ گرم
روغن مایع۱۰۰ گرم
اب ولرم۲/۱ پیمانه
شکر۱ قاشق غذا خوری
مخمر۱ قاشق غذا خوری
مواد لازم برای لایه میانیمقدار مواد
پودر پستهبه مقدار لازم
پودر گردوبه مقدار لازم
پودر بادامبا مقدار لازم
پودر قندتقریبا ۱۰۰ گرم
پودر هلنصف قاشق چای خوری
مواد لازم برای رومالمقدار مواد
زرده تخم مرغ۲ عدد
زعفرانبه مقدار لازم
شیر۱ قاشق غذا خوری
شربت بار یا عسل رقیق شده برای تزئینبه مقدار لازم
پودر یا خلال پسته برای تزئینبه مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی نازک پسته

مرحله ۱: آماده‌سازی مواد میانی

ابتدا برای درست کردن مواد میانی شیرینی، مقداری مغز گردو را داخل آسیاب بریزید و آن را کاملاً پودر کنید، اگر آسیاب در دسترس نبود می‌توانید گردوها را داخل یک نایلون قرار دهید بعد با یک گوشتکوب دستی آ‌ن‌ها را کاملا پودر و یکدست کنید.

مرحله ۲: پودر کردن مغزهای آجیل

سپس مقداری مغز پسته را هم به همین روش پودر کنید، بعد با توجه به ذائقه و به دلخواه خودتان می‌توانید مقداری مغز بادام را پودر کنید، سپس پودر پسته، پودر گردو و پودر بادام را با هم مخلوط کنید مقدار استفاده از هر کدام به خودتان بستگی دارد.

مرحله ۳: اضافه کردن پودر قند و پودر هل

سپس با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری پودر قند را هم روی ترکیب پودر مغزهای آجیل بریزید و با آن‌ها مخلوط کنید، بعد به دلخواه خودتان می‌توانید کمی پودر هل به ترکیب مواد اضافه کنید، خوب هم بزنید تا عطر و طعم هل کاملا در مواد پخش شود.

مرحله ۴: افزودن روغن به مواد میانی

بعد از این که همه مواد با هم خوب ترکیب شدند مقداری روغن مایع به آن‌ها اضافه کنید، با قاشق هم بزنید تا روغن به خورد مواد برود و بافت مخلوط تشکیل شده کمی خمیری شود، سپس مواد میانی را کنار بگذارید، بعد خمیر شیرینی را آماده کنید.

مرحله ۵: تهیه خمیر شیرینی

برای درست کردن خمیر شیرینی، مقداری آب را داخل یک ظرف بریزید، مخمر را به آن اضافه کنید، خوب هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند سپس مقداری شکر روی آب بریزید، هم بزنید تا در آب حل شود بعد روی ظرف را بپوشانید و کنار بگذارید.

مرحله ۶: استراحت مخلوط مخمر

سپس اجازه دهید تا مخلوط به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند تا مخمر عمل بیاید وقتی که در اطراف مایع حباب‌های تشکیل شد یعنی مخمر عمل کرده و آماده است، سپس ماست را که به دمای محیط رسیده است به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله ۷: اضافه کردن روغن و تخم مرغ

وقتی که ماست کاملاً با مخمر مخلوط شد سپس روغن مایع را اضافه کنید، دوباره هم بزنید تا یکدست شود، سپس تخم مرغ‌ها را به مخلوط مواد اضافه کنید، با چنگال هم بزنید تا تخم مرغ‌ها از حالت لختگی خارج شوند و کاملاً با مواد مخلوط شوند.

مرحله ۸: الک کردن آرد و ترکیب با مواد

در صورتی که از همزن استفاده می‌کنید خیلی کم و با دور کند آن همه مواد را با هم مخلوط کنید سپس آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود بعد از آن آرد را کم کم و به شکل کنترل شده به مخلوط مواد اضافه کنید.

مرحله ۹: هم زدن آرد و مخلوط مواد

سپس ترکیب آرد و مخلوط مواد را با لیسک هم بزنید تا خوب با هم ترکیب و یکدست شوند، طوری که گلوله‌های آرد داخل مخلوط باقی نماند، وقتی که بافت مخلوط تشکیل شده کاملا یکدست شد و خمیر جمع شد دیگر لازم نیست بیشتر آرد اضافه کنید.

مرحله ۱۰: ورز دادن خمیر

سپس خمیر تشکیل شده را با دست ورز دهید تا بافت آن یکدست، نرم و لطیف شود تا روی آن ترکی ایجاد نشود سپس داخل یک ظرف را با روغن چرب کنید، بعد خمیر را داخل آن قرار دهید، روی ظرف را بپوشانید و اجازه دهید تا خمیر خوب استراحت کند.

مرحله ۱۱: استراحت خمیر

بعد از این که خمیر به مدت تقریبا ۴ ساعت در دمای محیط استراحت کرد و حجم آن بیشتر شد، روی آن را بردارید، برای پخت این شیرینی هرچه خمیر بیشتر استراحت کند بافت آن بهتر می‌شود و در نتیجه شیرینی کیفیت بهتری خواهد داشت.

مرحله ۱۲: آماده سازی خمیر برای پخت

سپس روی یک سطح صاف مقداری آرد بپاشید، خمیر را کمی ورز دهید تا پف آن گرفته شود سپس خمیر را روی یک سطح صاف قرار دهید، بعد از آن خمیر را با وردنه پهن و باز کنید، سعی کنید که خمیر را تا جایی که می‌توانید نازک باز کنید.

مرحله ۱۳: باز کردن خمیر و افزودن مواد میانی

اگر ضخامت خمیر نازک باشد در نهایت شیرینی‌ها بافت سبک تری خواهند داشت، خمیر را به شکل یک مستطیل بلند با عرض تقریباً ۴ سانتی‌متر باز کنید سپس یک لایه از مواد میانی داخل مستطیل به شکل افقی از یک سمت به سمت دیگر بریزید.

مرحله ۱۴: تا کردن خمیر و آماده سازی مواد رومال

بعد از آن به شکل طولی یک طرف مستطیل را تا بزنید به طوری که روی مواد میانی را بگیرد سپس برای درست کردن مواد رومال زرده‌های تخم مرغ را داخل یک ظرف بریزید، با چنگال هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند و بافت آن‌ها یکدست شود.

مرحله ۱۵: اضافه کردن شیر و زعفران به زرده تخم مرغ

سپس مقداری شیر روی زرده‌های تخم مرغ بریزید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند بعد از آن با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری زعفران را به مواد اضافه کنید به هم بزنید تا رنگ، عطر و طعم زعفران در مخلوط پخش شود و به خورد مواد برود.

مرحله ۱۶: رومال کردن خمیر

بعد با یک فرچه از مخلوط زعفران، زرده تخم مرغ و شیر روی خمیر را رومال کنید، سپس طرف دیگر خمیر را تا بزنید، روی آن را هم با فرچه از مواد رومال بزنید تا کامل ان را بپوشاند بعد خمیر تشکیل شده را در اندازه‌های دلخواه و کوچکتر برش بزنید.

مرحله ۱۷: آماده سازی سینی فر

سپس داخل سینی فر یا قالب مورد نظر را با روغن یا کره چرب کنید، بهتر است که کاغذ روغنی یا کاغذ نسوز کف قالب قرار دهید به طوری که کاملاً کف قالب را بپوشاند تا شیرینی‌ها نچسبند، سپس شیرینی‌ها را با فاصله در سینی فر یا قالب بچینید.

مرحله ۱۸: پخت شیرینی

بعد از آن دوباره روی شیرینی‌ها را با مواد زعفرانی رومال کنید سپس قالب آن‌ها را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید، دمای فر را روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا شیرینی‌ها به مدت ۳۰ دقیقه در فر خوب بپزند.

مرحله ۱۹: خارج کردن شیرینی از فر

بعد از این که شیرینی‌ها خوب پختند، سطح آن‌ها طلایی می‌شود بعد سینی فر یا قالب را از فر بیرون بیاورید، در دمای محیط قرار دهید تا شیرینی‌ها خنک شوند سپس به آرامی شیرینی‌ها را از کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف دیگری قرار دهید.

مرحله ۲۰: تزیین و سرو شیرینی

بعد از این که شیرینی‌ها کاملا خنک شدند می‌توانید با سلیقه و دلخواه خودتان روی آن‌ها مقداری عسل رقیق شده یا شربت بار بریزید سپس با پودر پسته یا خلال پسته آن‌ها را تزئین کنید، حالا تعداد شیرینی نازک پسته را داخل یک ظرف مناسب بچینید. در آخر شیرینی نازک پسته را به عنوان یک دسر شیک و جذاب برای پذیرایی همراه با انواع دسرها سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 25 آبان 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.