طرز تهیه شیرینی پرده تاتلیسی

طرز تهیه شیرینی پرده تاتلیسی

پرده تاتلیسی یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ ترکیه‌ای است که بافتی سبک و ترد دارد و خیلی راحت و سریع درست می‌شود، این شیرینی فوق العاده خوش طعم طرفداران زیادی دارد و برای پذیرایی و مهمانی‌ها بسیار شیک و مناسب است، برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی پرده تاتلیسی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای شیرینی
یوفکای باقلوا۱۵ عدد معادل ۴۸۰ گرم
ایرمیک ( آرد سمولینا)۱ لیوان
گردوی خرد شده۱ لیوان
کره آب شده۱ استکان
روغن مایع۱ استکان
مواد لازم برای سس
تخم مرغ۲ عدد
شیر۱ لیوان
روغن مایع۱ استکان
وانیل۲ پاکت معادل ۱۰ گرم
مواد لازم برای شربت
شکر۲ و نیم لیوان
آب۲ و نیم لیوان
لیمو ترش تازه۱ برش نازک

دستور پخت شیرینی پرده تاتلیسی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی پرده تاتلیسی ابتدا برای درست کردن شربت مقداری آب را در یک ظرف و یا قابلمه بریزید و بعد شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و سپس یک لیمو ترش تازه را بشورید و یک حلقه نازک از آن را برش بزنید و به مخلوط شربت اضافه کنید.

مرحله دوم

سپس ظرف شربت را روی حرارت متوسط قرار دهید و مدام مخلوط را هم بزنید تا قبل از به جوش آمدن آب، شکر در آن حل شود و بعد از این که مخلوط شروع به جوشیدن کرد حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه مخلوط شربت بجوشد.

مرحله سوم

وقتی شربت قوام پیدا کرد و به غلظت مناسب رسید و کاملا شفاف و یکدست شد، ظرف شربت را از روی حرارت بردارید و در دمای محیط قرار دهید تا خنک شود، مقدار لیمو ترش را با توجه به سلیقه و دلخواه خودتان می‌توانید کمتر و یا بیشتر اضافه کنید.

مرحله چهارم

سپس یک خمیر یوفکا را روی سطح صاف باز کنید و بعد مقداری کره را در یک ظرف کوچک بریزید و روی بخار کتری و به روش بن ماری ذوب کنید و مقداری روغن مایع به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و بافت آن‌ها یکدست شود.

مرحله پنجم

بعد با فرچه مقداری از مخلوط کره و روغن روی خمیر یوفکا بمالید و سپس روی آن مقداری ایرمیک بپاشید و بعد هم مقداری مغز گردو را خرد کنید و روی خمیر بریزید و پخش کنید و سپس خمیر را از ابتدا تا انتها چین دهید و به شکل پلیسه دربیاورید.

مرحله ششم

حالا یوفکاها را به همان شکل چین دار در ظرف مناسب فر و یا سینی فر بچینید و باقیمانده مخلوط کره و روغن را با فرچه روی آن‌ها بمالید، توجه کنید که کره و روغن را به همه قسمت‌های یوفکاها به طور یکسان بمالید و بعد فر را روشن کنید تا گرم شود.

مرحله هفتم

بعد از ده دقیقه که فر گرم شد ظرف شیرینی‌ها را در فر قرار دهید و دمای آن را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا شیرینی‌ها به مدت ۳۰ دقیقه خوب بپزند و سطح آن‌ها طلایی رنگ شود، در این فاصله سس را آماده و درست کنید.

مرحله هشتم

برای سس، ابتدا تخم مرغ‌ها را در یک ظرف مناسب بریزید و با چنگال خوب هم بزنید تا از لختگی خارج شوند و بعد مقداری وانیل به آن اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و عطر وانیل پخش شود و بوی زهم تخم مرغ را از بین ببرد.

مرحله نهم

سپس شیر را که به دمای محیط رسیده است به مخلوط سس اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و بافت یکدستی تشکیل شود، بعد روغن مایع را هم روی مواد بریزید و هم بزنید تا ترکیب شوند و مخلوط یکدست و نرمی تشکیل شود.

مرحله دهم

بعد از این‌ که شیرینی‌ها خوب پختند و طلایی رنگ شدند آن‌ها را از فر بیرون بیاورید و سس آماده شده را به طور یکسان روی همه قسمت‌های شیرینی‌ها بریزید و پخش کنید و دوباره آن‌ها را در فر قرار دهید و دمای فر را روی ۱۸۰ درجه تنظیم کنید.

مرحله یازدهم

سپس اجازه دهید تا شیرینی‌‌ها به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه دیگر هم بپزند و بعد از این زمان ظرف را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید تا خنک شوند، بعد از تقریبا ۱۵ دقیقه شربت خنک را روی شیرینی‌ها بریزید و کنار بگذارید.

مرحله دوازدهم

تقریبا به مدت ۲ ساعت زمان دهید تا شربت کاملا به خورد شیرینی‌ها برود و بعد در یخچال قرار دهید تا شیرینی‌ها جا بیفتند و شربت روی آن‌ها سفت و غلیظ شود، سپس از یخچال بیرون بیاورید و به آرامی از قالب جدا کنید و در ظرف دیگری بگذارید.

مرحله سیزدهم

سپس روی شیرینی‌ها را با توجه به ذائقه و به دلخواه و سلیقه خودتان مقداری پودر و یا خلال پسته، پودر نارگیل، خرده‌های مغز گردو، خرده‌های مغز فندق و یا بادام پرک بریزید و تزئین کنید و بعد تعدادی پرده تاتلیسی را در ظرف مناسب بچینید. در آخر پرده تاتلیسی را به عنوان یک دسر خوش طعم و لذیذ و یا یک عصرانه دلچسب برای پذیرایی همراه با چای سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 12 خرداد 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.