طرز تهیه آش آبادانی

طرز تهیه آش آبادانی طرز تهیه آش خوزستانی طرز تهیه آش خرمشهری آش آبادانی با ترخون آش آبادان عباس آشی آش آبادان اصفهان آش آبادانی رزا منتظمی طرز تهیه آش جنوبی سبزی آش آبادانی چیست

آش آبادانی یکی از انواع آش‌‌های خوشمزه و لذیذ آبادان و جنوب کشور است که در شهرهای مختلف و به روش‌های متنوعی درست می‌شود، این آش خوش طعم را می‌توانید به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی و پرخاصیت خیلی راحت تهیه و آماده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه آش آبادانی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی۱۳۰ گرم
برنج نیم دانه۱ پیمانه
سبزی آش ( تره و گشنیز)۲۰۰ گرم تره و ۵۰ گرم گشنیز
پیاز۱ عدد
نخود۴/۱ پیمانه
لوبیا سفید۴/۱ پیمانه
عدس۲/۱ پیمانه
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش آبادانی

خیس کردن نخود، لوبیا سفید و عدس

برای طرز تهیه آش آبادنی خوشمزه ابتدا نخود و لوبیا سفید و عدس را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود و در زمان پخت سریع‌تر بپزند، در طول این مدت چند بار آب آن‌ها را عوض کنید، بهتر است عدس را در یک ظرف جدا خیس کنید چون زمان پخت آن کمتر است.

آماده‌سازی برنج و پخت نخود و لوبیا برای تهیه آش

برنج را هم از شب قبل و یا چند ساعت قبل از پخت غذا در یک ظرف بریزید و مقداری آب روی آن بگیرید و اجازه دهید تا خوب خیس بخورد، بعد نخود و لوبیا را در یک قابلمه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید.

روش پخت عدس

عدس را هم در قابلمه دیگری بریزید و مقداری آب روی آن بگیرید و روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا حبوبات خوب بپزند، زمان پخت عدس کمتر است پس دقت کنید که عدس‌ها را زودتر از روی حرارت بردارید تا له نشوند و یا نسوزند.

آماده‌سازی و تفت دادن پیاز

سپس یک پیاز را نگینی خرد کنید، با توجه به سلیقه و دلخواه خودتان می‌توانید پیاز را با رنده درشت رنده کنید و بعد در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود و بعد پیازها را در آن بریزید و تفت دهید تا سبک شوند.

اضافه کردن زردچوبه و گوشت به پیاز تفت داده شده

بعد مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ زردچوبه باز شود و پیازها طلایی رنگ شوند، سپس گوشت را که در اندازه‌های کوچکتر خرد کرده‌اید به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند و سرخ شوند.

روش پخت و کوبیدن گوشت

سپس مقداری آب روی مواد داخل قابلمه بریزید و درب ظرف را ببندید و اجازه دهید تا گوشت‌ها خوب بپزند و آب آن‌ها تقریبا تمام شود، بعد از این که گوشت‌ها پختند آن‌ها را از قابلمه بیرون بیاورید و با گوشتکوب کاملا بکوبید تا پوره و له شوند.

پخت برنج و اضافه کردن حبوبات پخته به آن

بعد برنج را در یک قابلمه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا برنج‌ها به مدت ۵ تا ۶ دقیقه بپزند و شکفته شوند و بعد از این که برنج‌ کمی پخت، نخود و لوبیا و عدس پخته شده را به آن اضافه کنید.

اضافه کردن گوشت، آب پخت گوشت، و سبزی آش

سپس گوشت کوبیده شده را هم روی برنج بریزید و آبی که از پختن گوشت باقی مانده بود را هم اضافه کنید و بعد سبزی آش را که از قبل تمیز شسته‌اید و ریز خرد و ساطوری کرده‌اید را هم روی مواد آش بریزید و بعد نمک و فلفل سیاه را به آش اضافه کنید.

نکته

سبزی آش آبادانی از تره و گشنیز تشکیل شده است که با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان می‌توانید از تره به تنهایی استفاده کنید.

پخت آش آبادانی به صورت حلیم کش‌دار

بعد درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا آش روی حرارت متوسط خوب بپزد و جا بیفتد و مثل حلیم کش‌دار شود، هر زمان از پخت آش مقدار آب داخل قابلمه کم شد، کمی آب به آن اضافه کنید و هم بزنید، هرزگاهی آش را هم بزنید که آش ته نگیرد و نسوزد.

آماده‌سازی و تفت دادن پیاز و سیر برای استفاده در آش

سپس یک پیاز را نگینی و یا خلالی و ریز خرد کنید و در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود و بعد پیازها را در آن بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شوند، مقداری سیر را هم به همین روش سرخ کنید.

اضافه کردن پیاز و سیر تفت داده شده

بعد در نیم ساعت آخر پخت آش مقداری از پیاز داغ و سیر داغ را داخل قابلمه بریزید و هم بزنید تا طعم آن‌ها به خورد آش برود و بعد از این که آش کاملا پخت و جا افتاد قابلمه را از روی حرارت بردارید و سپس آش آبادانی را در ظرف مناسب بریزید.

تزئین و سرو آش

بعد با پیاز داغ و سیر داغ و نعناع داغ روی آش را تزیین کنید، می‌توانید برای تزئین با سلیقه خودتان از مغز گردوی خرد شده و یا مقداری کشک هم استفاده کنید و سپس آش آبادانی را به عنوان یک پیش غذای مقوی و خوش طعم همراه با انواع دورچین سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 6 تیر 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.