طرز تهیه چلو دیزی

طرز تهیه چلو دیزی چلو دیزی کاشان چلو دیزی اصفهان طرز تهیه آبگوشت پلو کاشان

چلو دیزی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که اصالت آن به شهر کاشان بر می گردد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه چلو دیزی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
سردست گوسفندی۵۰۰ گرم
برنج۲ پیمانه
لوبیا چشم بلبلی۱ پیمانه
پیاز۱ عدد بزرگ
چوب دارچین۱ تکه بزرگ
زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار کافی
ادویه کاری و نمکبه مقدار کافی
روغن محلیبه مقدار کافی

طرز تهیه چلو دیزی

مرحله اول

برای تهیه چلو دیزی خوشمزه در ابتدای کار لوبیا چشم بلبلی را شسته، سپس درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم. حالا اجازه می دهیم لوبیا چشم بلبلی به مدت ۱۲ ساعت درون آب بماند تا به خوبی خیس بخورد.

مرحله دوم

برای این که نفخ لوبیا چشم بلبلی به حداقل ترین حد ممکن برسد، در طی این مدت آب درون کاسه را چندین مرتبه عوض می کنیم. پس از گذشت این زمان پیاز را به صورت خلالی نازک خرد کرده و درون یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله سوم

حالا مقداری روغن مایع به قابلمه اضافه کرده و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم. در ادامه پیاز را تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود، سپس مقداری زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه کاری به قابلمه می افزاییم.

مرحله چهارم

زمانی که پیاز و ادویه ها کاملا سرخ شدند، چوب دارچین را به قابلمه اضافه کرده، سپس گوشت سردست را به صورت مکعبی درشت خرد می کنیم و به قابلمه می افزاییم. حالا گوشت را تفت می دهیم تا تغییر رنگ بدهد.

مرحله پنجم

در این مرحله مقداری نمک به قابلمه اضافه می کنیم و به اندازه ای که روی گوشت ها را بگیرد آب اضافه کرده، سپس درب قابلمه را می بندیم. در ادامه اجازه می دهیم گوشت به مدت ۲ تا ۳ ساعت کاملا پخته شود.

مرحله ششم

توجه داشته باشید آب گوشت کاملا تبخیر نشود، برای پخت برنج به صورت کته به آن نیاز داریم. حالا برنج را شسته و درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم، سپس نصف قاشق چایخوری سنگ نمک به کاسه افزوده و اجازه می دهیم خیس بخورد.

مرحله هفتم

پس از گذشت ۲ ساعت، زمانی که گوشت کاملا پخته و نرم شد، برنج را آبکشی کرده و به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم برنج بجوشد و آب درون قابلمه تبخیر شود، سپس مقداری روغن محلی به قابلمه می افزاییم.

مرحله هشتم

زمانی که آب گوشت کاملا تبخیر شد، چوب دارچین را از قابلمه خارج کرده و درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم، سپس روی آن قرار می دهیم. در ادامه روی حرارت ملایم شعله پخش کن گذاشته و قابلمه را روی آن می گذاریم.

مرحله نهم

حالا اجازه می دهیم چلو دیزی به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا کاملا دم بکشد. پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس چلو دیزی را درون ظرف مورد نظرمان ریخته و سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 29 تیر 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.