طرز تهیه شله اسپنوغی

طرز تهیه شله اسپنوغی

در پی یافتن دستور پخت‌های نوین و خوشمزه، سایت آموزشی نکته چی این بار به شما طرز تهیه یک غذای سنتی و در عین حال خلاقانه را آموزش می‌دهد: “شله اسپنوغی”. این غذا که ریشه در آشپزی ایرانی دارد، با ترکیب اسفناج و ماش به همراه برنج خورده، نه تنها غنی از آهن و پروتئین است بلکه با طعمی دلچسب و متفاوت، لحظات غذایی شما را به یادماندنی می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه تهیه این غذای خوشمزه و مقوی آشنا شوید.

برای طرز تهیه شله اسپنوغی، ابتدا پیازها را تفت داده، سپس اسفناج خورد شده و ادویه‌ها را اضافه می‌کنیم. پس از آن، ماش و برنج خیس خورده به همراه عصاره و آب جوش اضافه شده و پس از جوش آمدن، کف روی آن را می گیریم. با اضافه کردن نمک و پختن بر روی حرارت کم تا زمانی که غلظت مناسبی پیدا کند، شله آماده سرو می‌شود.

مواد لازممقدار
پیاز۲ عدد
اسفناج۵۰۰ گرم
فلفل سیاه و ادویه کاریبه مقدار کافی
نمک و زردچوبهبه مقدار کافی
روغنبه مقدار کافی
ماش۱ پیمانه
خرده برنج۱ و نیم پیمانه
عصاره ی قلم یا آب مرغبه مقدار کافی

طرز تهیه شله اسپنوغی

مرحله ۱: تفت دادن پیاز

ابتدا پیازها را به صورت نگینی خرد کنید، سپس در یک قابلمه بزرگ، مقداری روغن را اضافه کرده و روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود. پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تا زمانی که طلایی و کمی نرم شود، سرخ کنید. این فرآیند معمولاً حدود ۵ تا ۷ دقیقه زمان می‌برد.

مرحله ۲: افزودن اسفناج و ادویه‌جات

پس از اینکه پیاز سرخ شد، اسفناج خورد شده را به همراه ادویه‌جات شامل نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه کاری اضافه کنید. مواد را به خوبی با هم ترکیب کرده و برای حدود ۳ تا ۵ دقیقه دیگر تفت دهید تا اسفناج نرم شود و ادویه‌جات عطر و طعم خود را منتشر کنند.

مرحله ۳: اضافه کردن ماش و خورده برنج

ماش و خرده برنجی که از قبل برای نیم ساعت خیس خورده است را به مخلوط اسفناج و پیاز در قابلمه اضافه کنید. مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید تا همه چیز با هم ترکیب شود.

مرحله ۴: اضافه کردن عصاره و آب جوش

در این مرحله، عصاره قلم یا آب مرغ را به همراه مقدار کافی آب جوش به قابلمه اضافه کنید. میزان آب را به گونه‌ای تنظیم کنید که تمام مواد پوشیده شوند.

مرحله ۵: جوش آوردن و کف‌گیری

محتویات قابلمه را بر روی حرارت بالا قرار دهید تا به جوش آید. پس از اینکه آب به جوش آمد، کف ایجاد شده بر روی سطح را به آرامی بردارید تا مخلوط صاف و زلال باقی بماند.

مرحله ۶: اضافه کردن نمک و تنظیم حرارت

در این مرحله، نمک را به میزان دلخواه به مخلوط اضافه کنید، سپس حرارت را به میزان کم تنظیم کرده و اجازه دهید تا شله آرام و به آهستگی بپزد و غلظت مناسبی پیدا کند. این فرآیند معمولاً حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برد. در طول این زمان، مرتباً شله را هم بزنید تا از ته گرفتن آن جلوگیری شود.

مرحله ۷: بررسی غلظت و طعم

پس از گذشت زمان لازم، غلظت شله را بررسی کنید. اگر شله به غلظت دلخواه نرسیده است، می‌توانید آن را برای مدتی بیشتر بپزید. همچنین، طعم آن را با اضافه کردن نمک یا ادویه‌جات، در صورت نیاز، تنظیم کنید.

مرحله ۸: آماده سازی برای سرو

پس از اینکه شله به غلظت و طعم دلخواه رسید، حرارت را خاموش کنید. شله اسپنوغی حالا آماده سرو است. آن را در ظرف مورد نظر خود ریخته و در صورت تمایل، با مقداری پیاز داغ تزئین کنید تا ظاهری زیبا و طعمی بهتر داشته باشد.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 13 اسفند 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.