طرز تهیه هویج پلو کازرونی

طرز تهیه هویج پلو کازرونی

هویج پلو کازرونی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ کازرونی است که طعمی عالی و بی‌نظیر دارد و بسیار پر طرفدار است، این غذای خوش طعم خیلی راحت و سریع و به روش‌های مختلف آماده و درست می‌شود و برای پذیرایی مناسب است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه هویج پلو کازرونی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۳ پیمانه
ماش۱ پیمانه
پیاز متوسط۲ عدد
سیر۲ تا ۳ حبه
هویج۱ کیلو
نمک و فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری از هر کدام
آب لیموی تازه۱ قاشق غذا خوری
شوید خشکبه مقدار لازم
روغن مایعبه مقدار لازم

طرز تهیه هویج پلو کازرونی

مرحله اول

ابتدا ۳ پیمانه برنج را در یک ظرف بریزید و مقداری آب روی آن بگیرید و کمی هم نمک به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج از چند ساعت قبل از طبخ غذا خوب خیس بخورد، ماش را هم در یک ظرف دیگر با مقداری آب به مدت ۲ ساعت خیس کنید.

مرحله دوم

سپس در هنگام طبخ غذا در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد و وقتی که آب شروع به جوشیدن کرد ماش را که آبکش کرده‌اید داخل قابلمه بریزید، وقتی شروع به جوشیدن کرد حرارت را کم کنید تا ماش خوب بپزد.

مرحله سوم

بعد از این که ماش‌ها پختند، آن‌ها را آبکش کنید و کنار بگذارید، سپس پیاز را خلالی و نازک برش بزنید و در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود، بعد پیازها را در روغن داغ تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند.

مرحله چهارم

سپس چند حبه سیر را هم خلالی و نازک برش بزنید و در تابه بریزید و تفت دهید تا عطر آن‌ها پخش شود و خوب سرخ شوند، بعد تابه را از روی حرارت بردارید، سپس هویج‌ها را تمیز بشورید و پوست بگیرید و خیلی نازک و خلالی برش بزنید.

مرحله پنجم

اگر خلالی خرد کردن هویج‌ها زمان بر است می‌توانید آن‌ها را با رنده درشت رنده کنید و بعد در یک تابه دیگر مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود و بعد هویج‌ها را در آن بریزید و خوب سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند.

مرحله ششم

سپس هویج و پیاز و سیرها را با هم مخلوط کنید و مقداری نمک به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید و بعد کمی هم فلفل سیاه روی آن‌ها بریزید و ترکیب کنید، با توجه به ذائقه خودتان می‌توانید مقداری آب لیمو ترش را به مواد اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

مرحله هفتم

بعد یک قابلمه را تا نصفه از آب پر کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش آید و بعد برنج‌های خیس خورده را در آن بریزید و بعد کمی نمک و مقداری هم روغن به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج‌ها به مدت ۶ تا ۷ دقیقه در آب بجوشند.

مرحله هشتم

در ۲ دقیقه آخر ماش پخته را به برنج‌ها اضافه کنید و بعد از روی حرارت بردارید و آبکش کنید، سپس در یک قابلمه دیگر مقداری روغن بریزید و ته دیگ دلخواه خودتان را قرار دهید و بعد یک لایه برنج روی ته دیگ بریزید و سطح آن را صاف کنید.

مرحله نهم

سپس مقداری شوید خشک روی همه سطح برنج بپاشید و بعد از مواد هویج روی برنج بریزید و پخش کنید به طوری که تمام سطح برنج را بپوشاند و سپس دوباره یک لایه برنج و شوید و هویج بریزید و همینطور ادامه دهید تا برنج و مواد هویج تمام شود.

مرحله دهم

سپس درب قابلمه را با دم‌کنی ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد و خوب پخته شود، بعد از پخت برنج مقداری کره آب شده را روی برنج بریزید و پخش کنید و مقداری هم زعفران دم‌کرده غلیظ را روی برنج بریزید.

مرحله یازدهم

بعد هویج پلو کازرونی را در یک ظرف مناسب برگردانید تا به شکل کامل و قالبی خارج شود و روی برنج را با چند برگ نعناع و شوید و ریحان تازه و کمی زرشک سرخ کرده و مقداری هویج خلالی سرخ شده تزئین کنید و در اندازه دلخواه برش بزنید.

مرحله دوازدهم

این برنج به تنهایی خوشمزه است اما می‌توانید آن را با چند تکه مرغ سرخ شده و یا گوشت چرخ‌کرده سرخ شده و یا مقداری گوشت تکه‌ای پخته شده همراه با سالاد و ترشی و زیتون پرورده و انواع دورچین و مخلفات برای پذیرایی و مهمانی سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 25 خرداد 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.