طرز تهیه کتلت بلغور

طرز تهیه کتلت بلغور دستور پخت کتلت بلغور گندم

کتلت بلغور یکی از انواع کتلت‌های خوشمزه و متفاوت است که با روش‌های مختلف و مواد متنوعی درست و تهیه می‌شود، کتلت بلغور را می‌توانید خیلی راحت و با کمترین مواد در دسترس آماده کنید. این غذای مقوی طرفداران زیادی دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کتلت بلغور در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
بلغور جو یا گندم و یا مخلوط هر دو۲۵۰ گرم
پیاز متوسط۱ عدد
جعفری خرد کرده۲ قاشق غذا خوری
پنیر سفید صبحانه۵۰ گرم
سیر۲ حبه
تخم مرغ۲ عدد
آرد سوخاری۲ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
فلفل قرمزبه مقدار لازم

دستور پخت کتلت بلغور

مرحله اول

ابتدا بلغورها را از شب قبل و یا چند ساعت قبل از طبخ غذا در یک ظرف بریزید و مقداری آب روی آن بگیرید و اجازه دهید تا خوب خیس بخورند و بعد بلغورهای خیس خورده با مقداری آب را در یک قابلمه بریزید و سپس کمی نمک به آن اضافه کنید.

مرحله دوم

بعد قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا بلغورها خوب بپزند و همه آب قابلمه تبخیر شود و بلغورها نرم شوند و سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید تا در دمای محیط خنک شوند و بعد بلغورها را با گوشتکوب کاملا له کنید.

مرحله سوم

سپس یک پیاز را پوست بگیرید و با رنده ریز رنده کنید و با فشار دست آب اضافی آن را بگیرید و بعد پیاز رنده شده را در یک ظرف بریزید، سپس سیرها را پوست بگیرید و بشورید و با رنده ریز رنده کنید و به پیازها اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

مرحله چهارم

مقداری جعفری تازه را تمیز کنید و بشورید و بعد از این‌که خشک شدند با چاقوی تیز ریز خرد و ساطوری کنید و کنار بگذارید، سپس بلغورهای له شده را در یک ظرف بریزید و پیاز و سیر و جعفری‌ها را به آن اضافه کنید و کاملا با هم مخلوط کنید.

مرحله پنجم

بعد مقداری آرد سوخاری به مایه کتلت اضافه کنید و هم بزنید و با هم ترکیب کنید و سپس پنیر سفید را روی مواد بریزید و با هم خوب مخلوط کنید تا یکدست شوند بعد مقداری نمک، فلفل سیاه و کمی فلفل قرمز به مخلوط اضافه کنید و با همه مواد ترکیب کنید.

مرحله ششم

سپس تخم مرغ‌ها را در مخلوط مواد بشکنید و روی مواد بریزید و هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و بافت یکدستی تشکیل شود و بعد روی ظرف مواد را پلاستیک بپوشانید و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا مایه کتلت استراحت کند.

مرحله هفتم

وقتی که عطر و طعم همه مواد با هم مخلوط شد و مایه کتلت خوب جا افتاد ظرف مایه کتلت را از یخچال بیرون بیاورید و دوباره کمی هم بزنید، سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود.

مرحله هشتم

بعد مقداری از مواد کتلت به اندازه یک نارنگی را بردارید و با دست فرم دهید و باز کنید و داخل روغن داغ سرخ کنید، وقتی یک طرف کتلت طلایی رنگ شد، کتلت را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود و سپس کتلت‌ها را از روی حرارت بردارید.

مرحله نهم

کتلت‌ها را روی توری و یا پارچه قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها کشیده شود و بعد کتلت‌ها را در ظرف مناسب بچینید و با چند برگ نعناع و شوید و ریحان تازه تزئین کنید و مقداری گوجه فرنگی و خیار شور حلقه شده را در کنار کتلت‌ها قرار دهید.

مرحله دهم

بعد از آن کتلت بلغور را به دلخواه و با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان همراه با پلو زعفرانی و ته دیگ و یا نان تازه و سس گوجه فرنگی، ترشی، زیتون پرورده، سبزی خوردن و انواع دورچین به عنوان یک غذای ساده و شیک و مقوی سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 5 خرداد 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.