طرز تهیه کتلت ماش

طرز تهیه کتلت ماش , دستور پخت کتلت ماش و سیب زمینی

کتلت ماش یک غذای خوشمزه و سنتی ایرانی است که خیلی راحت و سریع درست می‌شود این کتلت خوش طعم به روش‌های مختلف و با مواد متنوعی آماده و تهیه می‌شود و یک غذای مقوی و پرخاصیت و مناسب برای افراد با رژیم‌های غذایی مختلف است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کتلت ماش در ادامه با سایت آموزشی نکته‌چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
ماش⅔ پیمانه
عدس⅔ پیمانه
سیب زمینی۳ عدد
آرد سوخاری۴ قاشق غذا خوری
تخم مرغ۲ عدد
آرد نخودچی۱ قاشق غذا خوری
جعفری۳ قاشق غذا خوری
پیاز بزرگ۱ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
زردچوبهبه مقدار لازم
پودر کاریبه مقدار لازم

طرز تهیه کتلت ماش

مرحله اول

برای تهیه کتلت ماش ابتدا ماش و عدس را تمیز کنید و در یک قابلمه بریزید و روی آن مقداری آب بگیرید و به مدت تقریبا نیم ساعت روی حرارت متوسط قرار دهید تا کاملا پخته و له شوند، سپس از روی حرارت بردارید و آبکش کنید و در یک ظرف بریزید.

نکته: بهتر است ماش و عدس را از شب قبل در آب خیس کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود و موقع پخت سریعتر بپزند.

مرحله دوم

سپس سیب زمینی‌ها را بشورید و در یک ظرف بریزید و روی آن مقداری آب بگیرید و به مدت ۴۰ دقیقه روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب پز شوند، بعد از پخته شدن از روی حرارت بردارید و پوست بگیرید و در ظرفی با گوشتکوب بکوبید تا له شوند.

مرحله سوم

بعد از آن با گوشتکوب عدس و ماش‌ها را بکوبید تا کاملا له شوند و با هم مخلوط شوند سپس یک پیاز را با رنده ریز رنده کنید و آب اضافی آن را بگیرید و پیازها را در ظرفی بریزید، بعد در یک ظرف مناسب همه مواد را با هم خوب مخلوط کنید.

مرحله چهارم

سپس مقداری جعفری را تمیز بشورید و بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود، بعد آن‌ها را ریز خرد کنید و به مواد اضافه کنید، سپس آرد نخودچی و آرد سوخاری را هم روی مواد بریزید و با هم مخلوط کنید. آرد نخودچی برای ترد شدن کتلت است.

مرحله پنجم

بعد نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا زردچوبه در مواد رنگ باز کند و سپس با توجه به ذائقه خودتان مقداری پودر کاری را روی مواد بریزید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و طعم و عطر ادویه‌ها در مواد پخش شود.

مرحله ششم

سپس یکی از تخم مرغ‌ها را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند اگر غلظت مواد مناسب بود، یک تخم مرغ کافیست ولی اگر مایه کتلت سفت بود یک تخم مرغ دیگر را نیز به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با همه مواد مخلوط شوند.

مرحله هفتم

بعد همه مواد را با هم ورز دهید و روی ظرف را بپوشانید و در یخچال قرار دهید تا مواد استراحت کنند و طعم و عطر همه مواد به خورد هم برود و کاملا با هم مخلوط شود، سپس مایه کتلت را از یخچال بیرون بیاورید و دوباره کمی ورز دهید.

مرحله هشتم

سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود و بعد مقداری از مواد کتلت را بردارید و با دست فرم دهید و در روغن داغ سرخ کنید وقتی یک طرف کتلت‌ طلایی شد آن را برگردانید تا طرف دیگر آن هم سرخ شود.

مرحله نهم

بعد از این که کتلت‌ها خوب مغز پخت شدند آن‌ها را از روی حرارت بردارید و روی یک پارچه نخی قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها کاملا کشیده شود و سپس در یک ظرف بچینید و چند گوجه را تمیز بشورید و به شکل حلقه ای برش بزنید.

مرحله دهم

سپس چند کتلت ماش را در ظرف مناسب بچینید و با چند برگ نعناع، ریحان، گشنیز و شوید تازه تزئین کنید و چند حلقه گوجه را در کنار ظرف قرار دهید و مقداری خیارشور حلقه شده هم بچینید و همراه با نان تازه و زیتون و سبزی خوردن سرو کنید.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 13 فروردین 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.