طرز تهیه نان سیب زمینی

طرز تهیه نان سیب زمینی تابه ای طرز تهیه نان سیب زمینی روسی طرز تهیه نان سیب زمینی بجنوردی طرز تهیه نان سیب زمینی پنیری طرز تهیه نان سیب زمینی هندی طرز تهیه نان سیب زمینی تنوری طرز تهیه نان سیب زمینی بدون فر طرز تهیه نان سیب زمینی با سبزیجات

نان سیب زمینی یکی از انواع نان های خوشمزه و مقوی است که با مواد ساده ای درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان سیب زمینی در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای خمیر نان
آب گرم½ لیوان
شیر گرم½ لیوان
روغن مایع½ لیوان
شکر½ لیوان
خمیر مایه۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۱ عدد
آرد۳ لیوان
نمکنوک قاشق چایخوری
مواد لازم درون نان
سیب زمینی۶ عدد
پنیر پیتزا۱۵۰ گرم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
کنجدبه مقدار کافی
جعفری خشکبه مقدار کافی

طرز تهیه نان سیب زمینی

مرحله اول

برای تهیه نان سیب زمینی خوشمزه در ابتدای کار خمیر نان را آماده می کنیم، برای این منظور خمیر مایه را به همراه آب ولرم، شیر گرم و شکر درون یک کاسه مناسب ریخته و با چنگال کمی مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

حالا روی کاسه را با درپوش می پوشانیم و اجازه می دهیم مخلوط خمیر مایه به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند تا فرآیند تخمیر انجام شود. پس از گذشت این زمان تخم مرغ را درون یک کاسه نسبتا بزرگی می ریزیم.

مرحله سوم

حالا نمک را به کاسه اضافه کرده و با چنگال به خوبی مخلوط می کنیم تا بافت تخم مرغ از لختگی خارج شود، سپس روغن مایع را اضافه کرده و به مخلوط کردن ادامه می دهیم تا مواد درون کاسه با هم یکدست شوند.

مرحله چهارم

حالا مخلوط خمیر مایه را به کاسه اضافه کرده و در حد ترکیب شدن هم می زنیم، سپس آرد ۳ مرتبه الک شده را کم کم به کاسه اضافه کرده و با قاشق چوبی ترکیب می کنیم تا خمیر درون کاسه جمع شود.

مرحله پنجم

در ادامه به ورز دادن ادامه می دهیم تا خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شود. حالا خمیر به دست آمده را درون یک کاسه چرب شده گذاشته و روی آنرا با سلفون و پارچه نخی می پوشانیم.

مرحله ششم

حالا اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱ ساعت در دمای محیط استراحت کند تا حجم آن دو تا سه برابر شود. در این فاصله سیب زمینی ها را می شوییم و درون یک قابلمه حاوی آب می ریزیم، سپس روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله هفتم

حالا اجازه می دهیم سیب‌ زمینی‌ها درون آب جوش بمانند تا کاملا پخته و مغز آنها نرم شود. زمانی که سیب زمینی ها مغز پخت شدند، پوست آنها را جدا کرده و در حالی که داغ هستند با پشت چنگال به خوبی له و پوره می کنیم.

مرحله هشتم

در ادامه اجازه می دهیم سیب زمینی کاملا خنک شود، سپس پنیر پیتزا را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه حاوی پوره سیب زمینی اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله نهم

پس از اتمام استراحت خمیر فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود. حالا خمیر را به خوبی ورز می دهیم تا هوا و پف اضافه آن گرفته شود، سپس از خمیر گلوله هایی به اندازه دلخواه جدا می کنیم.

مرحله دهم

در ادامه خمیر را روی سطح کار گذاشته و به اندازه بشقاب باز می کنیم، سپس مقداری از پوره سیب زمینی جدا کرده و در مرکز خمیر قرار می دهیم. حالا خمیر را به صورت بقچه جمع کرده و با وردنه به اندازه بشقاب باز می کنیم.

مرحله یازدهم

حالا درون سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و خمیرها را با فاصله از هم درون آن قرار می دهیم، سپس روی خمیرها را با زرده تخم مرغ رومال کرده و مقداری جعفری خشک و کنجد به صورت پخش روی آنها می پاشیم.

مرحله دوازدهم

در ادامه سینی را طبقه میانی فر گذاشته و اجازه می دهیم نان‌ها درون فر بمانند تا کاملا پخته و روی آنها طلایی و خوشرنگ شود. زمانی که نان‌ها پختند، سینی را از فر خارج کرده و نان‌ها را به صورت گرم سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 22 دی 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.