طرز تهیه آش قل قل

طرز تهیه آش قل قل , دستور پخت اش قلقل شوشتر

آش قلقل یکی از انواع آش های سنتی و خوشمزه شهر شوشتر است که در مناسبت های خاص پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش قل قل در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گندم پوست کنده۱ پیمانه
لوبیا قرمز¼ پیمانه
لوبیا چشم بلبلی¼ پیمانه
باقالی⅔ پیمانه
نخود⅓ پیمانه
برنج نیم دانه⅓ پیمانه
عدس½ پیمانه
گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
پیاز۳ عدد بزرگ
نعناع خشک۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه آش قل قل

مرحله اول

برای تهیه آش قلقل خوشمزه در ابتدای کار حبوبات و غلات (گندم، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی و نخود) را به صورت جداگانه داخل کاسه های حاوی آب می ریزیم و اجازه می دهیم به مدت یک شب خیس بخورند تا نفخ شان گرفته شود.

مرحله دوم

یک ساعت قبل از شروع آشپزی، برنج را به همراه عدس و باقالی درون کاسه های جداگانه حاوی آب می ریزیم و اجازه می دهیم خیس بخورند. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله یکی از پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم، سپس کمی تفت می دهیم تا پیاز شفاف شود. در ادامه گندم را آبکشی کرده و به همراه گوشت و مقداری زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

مواد را کمی تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند، سپس ۶ تا ۸ لیوان آب اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا گوشت و گندم بپزند. در همین حین حبوبات را آبکش می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله پنجم

نخود را به همراه چند لیوان آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۳۰ دقیقه نیمپز شود، سپس لوبیا قرمز را اضافه می کنیم. پس از گذشت ۳۰ دقیقه عدس را به همراه باقالی، لوبیا چشم بلبلی و برنج به قابلمه حاوی نخود اضافه می کنیم.

مرحله ششم

پس از اینکه گندم به خوبی لعاب انداخت و گوشت پخت، آنها را با بلندر (گوشتکوب برقی یا مخلوط کن) میکس می کنیم تا یکدست شوند، سپس گندم و گوشت میکس شده را به قابلمه حاوی نخود اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

حالا درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم آش با حرارت ملایم جا بیفتد. در همین حین پیازهای باقیمانده را به صورت خلالی درشت خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

پیاز خرد شده را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا طلایی شود. در همین حین مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز اضافه می کنیم. پس از اینکه پیاز طلایی شد، آنرا از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله نهم

حالا نعناع خشک را به تابه اضافه می کنیم و در حد ۳۰ ثانیه تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد. در ادامه نصف نعناع داغ و پیاز را به قابلمه آش اضافه کرده و مخلوط می کنیم، سپس اجازه می دهیم آش غلیظ شود.

مرحله دهم

در نهایت طعم آش را می چشیم و در صورت نیاز مقداری نمک، فلفل سیاه و ادویه اضافه می کنیم. پس از اینکه آش به خوبی کشدار شد، آنرا درون ظرف می کشیم و با باقیمانده نعناع داغ و پیاز داغ تزیین می کنیم.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 21 آذر 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.