طرز تهیه بادمجان پلو

طرز تهیه بادمجان پلو بدون گوشت طرز تهیه بادمجان پلو قزوینی طرز تهیه بادمجان پلو شیرازی طرز تهیه بادمجان پلو با گوشت طرز تهیه گوجه بادمجان با برنج بادمجان پلو گیاهی بادمجان پلو دونفره

بادمجان پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و ایرانی است که با رسپی و مواد متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه بادمجان پلو در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
بادمجان۲ عدد قلمی
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
گوجه فرنگی۱ عدد
برنج۱٫۵ پیمانه
سیب زمینی۱ عدد
رب گوجه۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
نمک، زردچوبه و پودر سیربه مقدار کافی
پودر دارچین و زیرهبه مقدار کافی
پودر تخم گشنیز و فلفل سیاهبه مقدار کافی

طرز تهیه بادمجان پلو

مرحله اول

برای تهیه بادمجان پلو خوشمزه در ابتدای کار بادمجان ها را می شوییم و پوست شان را جدا کرده، سپس به صورت حلقه ای خرد می کنیم. حالا مقداری نمک روی ورقه های بادمجان می پاشیم و به مدت ۳۰ دقیقه استراحت می دهیم.

مرحله دوم

در این مرحله برنج را به همراه مقداری نمک درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. حالا پیاز را به صورت خلالی نازک خرد می کنیم.

مرحله سوم

در ادامه مقداری روغن مایع درون یک تابه مناسب ریخته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس پیاز خرد شده را به تابه اضافه کرده و به تفت می دهیم تا سرخ و سبک شود. حالا گوشت چرخ کرده را به تابه می افزاییم.

مرحله چهارم

در ادامه گوشت را به خوبی تفت می دهیم تا تغییر رنگ پیدا کند، سپس مقداری نمک، زردچوبه، پودر سیر، پودر دارچین، زیره، پودر تخم گشنیز و فلفل سیاه به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر ادویه ها آزاد شود.

مرحله پنجم

حالا رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا جوش بیاید.

مرحله ششم

پس از جوش آمدن آب، برنج را آبکشی کرده و به همراه مقداری نمک به قابلمه می افزاییم تا به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند و پخت اولیه آن انجام شود. پس از گذشت این زمان یک دانه برنج را بین دو انگشت له می کنیم.

مرحله هفتم

زمانی که اطراف برنج نرم و مغز آن کمی گیر داشت قابلمه را از روی حرارت برداشته، سپس برنج را آبکشی می کنیم. حالا بادمجان ها را بین دستمال کاغذی گذاشته و با دست فشار می دهیم تا تلخی آنها گرفته شود.

مرحله هشتم

حالا بادمجان ها را درون مقداری روغن سرخ کرده و کنار می گذاریم. در ادامه پوست سیب زمینی را جدا کرده و می شوییم، سپس به صورت ورقه ای خرد می کنیم و مدتی درون کاسه حاوی آب و یخ می گذاریم تا نشاسته آنها از بین برود.

مرحله نهم

در ادامه درون قابلمه مورد نظرمان مقداری روغن و زعفران دم کرده ریخته و ورق های سیب زمینی را کف قابلمه می چینیم. حالا یک لایه برنج آبکشی شده درون قابلمه ریخته و روی آنرا با قاشق کاملا صاف و یکدست می کنیم.

مرحله دهم

در این مرحله به اندازه ای که ۱ سانتی متر از لبه های قابلمه فاصله داشته باشد مواد گوشتی را در مرکز قابلمه می ریزیم سپس روی آنرا با بادمجان می پوشانیم. حالا گوجه فرنگی را شسته و به صورت ورقه ای خرد می کنیم.

مرحله یازدهم

در ادامه گوجه ها را درون مقداری روغن سرخ کرده و روی بادمجان ها می چینیم، سپس روی مواد را با باقی مانده برنج کاملا پوشانده و با گوشت کوب کمی فشار می دهیم تا منسجم شود. حالا روی حرارت ملایم شعله پخش کن می گذاریم.

مرحله دوازدهم

حالا درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی آن می گذاریم، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن گذاشته و اجازه می دهیم بادمجان پلو به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا کاملا دم بکشد، سپس سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 11 آبان 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.