طرز تهیه بریانی مرغ

طرز تهیه بریانی مرغ عربی طرز تهیه بریانی مرغ با برنج طرز تهیه بریانی مرغ افغانی طرز تهیه بریانی مرغ اصفهانی طرز تهیه بریانی هندی فیلم طرز تهیه بریانی مرغ هندی طرز تهیه بریانی مرغ بلوچی طرز تهیه بریانی مرغ جنوبی

بریانی مرغ یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه بین المللی است که با رسپی های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه بریانی مرغ در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
برنج۲ پیمانه
سینه مرغ۴۰۰ گرم
سیب زمینی۱ عدد متوسط
گوجه فرنگی۲ عدد متوسط
پیاز۱ عدد
ماست۱ قاشق غذاخوری
زنجبیل تازه، زیره سبز و فلفل سیاه½ قاشق چایخوری
سیر۱ قاشق چایخوری
نمک، پودر هل و زردچوبه۱ قاشق چایخوری
چوب دارچین۲ عدد
نعنا خشک۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کردهبه مقدار کافی

طرز تهیه بریانی مرغ

مرحله اول

برای تهیه بریانی مرغ خوشمزه ابتدای کار برنج را می شوییم، سپس درون یک کاسه حاوی آب اضافه می کنیم. در ادامه ۱ قاشق چایخوری نمک به برنج اضافه می کنیم و اجازه می دهیم برنج درون آب بماند تا خیس بخورد.

مرحله دوم

در این مرحله پوست سیب زمینی را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه گوجه فرنگی را می شوییم، سپس پوست آن را جدا می کنیم و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله سوم

حالا سینه مرغ را به صورت مکعبی یکسان خرد می کنیم، سپس پوست پیاز را جدا می کنیم و پس از شستشو با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله چهارم

در این مرحله مقداری روغن مایع درون تابه می ریزیم و بلافاصله پیار را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. در ادامه پوست سیر و زنجیبل را جدا می کنیم، سپس با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم.

مرحله پنجم

حالا سیر را به همراه زنجیبل تازه به پیاز اضافه می کنیم، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر سیر آزاد شود. در ادامه زردچوبه، نمک، زیره سبز و پودر هل را به پیاز اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا بوی خامی ادویه ها از بین برود.

مرحله ششم

در این مرحله گوجه فرنگی را به همراه چوب دارچین و فلفل سیاه به پیاز اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا آب اضافی گوجه فرنگی تبخیر شود. در ادامه ماست کم چرب و نعنا خشک را به مخلوط گوجه فرنگی اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله مخلوط گوجه فرنگی را کمی تفت می دهیم، سپس سینه مرغ را اضافه می کنیم و مجددا تفت می دهیم. در ادامه درب تابه را می بندیم و اجازه می دهیم سینه مرغ به مدت ۳۰ دقیقه با حرارت ملایم پخته شود.

مرحله هشتم

حالا یک تابه جداگانه روی حرارت متوسط قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود. در ادامه سیب زمینی را درون تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا کمی سرخ شود.

مرحله نهم

پس از اینکه سیب زمینی سرخ شد، آنرا روی دستمال مخصوص آشپزخانه می ریزیم تا روغن اضافی اش کشیده شود. در ادامه یک قابلمه مناسب حاوی آب روی حرارت زیاد قرار می دهیم، سپس ۱ قاشق چایخوری نمک به آن اضافه می کنیم.

مرحله دهم

حالا اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد، سپس برنج را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه برنج را درون آب جوش می ریزیم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود.

مرحله یازدهم

در این مرحله زمانی که اطراف برنج نرم و مغز آن کمی گیر داشت، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس برنج را آبکشی می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم.

مرحله دوازدهم

حالا ته دیگ دلخواه را درون قابلمه فیکس می کنیم، سپس پودر هل، پودر دارچین و زعفران دم کرده را به برنج اضافه می کنیم و هم می زنیم. در ادامه سیب زمینی را به مخلوط سینه مرغ اضافه می کنیم و هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله سیزدهم

در این مرحله برنج را به مخلوط سینه مرغ اضافه می کنیم، سپس هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه مخلوط بریانی مرغ را درون قابلمه می ریزیم، سپس درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم و روی قابلمه قرار می دهیم.

مرحله چهاردهم

حالا روی حرارت زیاد شعله پخش کن قرار می دهیم، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن می گذاریم. پس از اینکه کمی بخا درون قابلمه پیچید، حرارت را ملایم می کنیم، سپس اجازه می دهیم بریانی مرغ به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد.

مرحله پانزدهم

در نهایت پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس بریانی را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم. در آخر بریانی مرغ را به دلخواه تزئین می کنیم، سپس به همراه ماست یا ترشی سرو می کنیم. نوش جان.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 13 فروردین 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام نکته چی و لینک مستقیم بلا مانع است.